کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

خرید انواع اسپری خوشبو کننده‌هوا و آشنایی با مزایا و معایب آن‌ها

خرید انواع اسپری خوشبو کننده‌هوا و آشنایی با مزایا و معایب آن‌ها

خرید انواع اسپری خوشبو کننده‌هوا و آشنایی با مزایا و معایب آن‌ها

خوشبو کننده‌های هوا همه‌جا هستند. در توالت‌های عمومی، در محل‌کار، در خانه خود و حتی گاهی اوقات ممکن است به ماشینمان آویزان کنیم. اما سوال اینجاست این محصولات چگونه کار می‌کنند؟

آیا واقعا بوها را از بین می‌برند؟ آیا آنها می‌توانند به ما آسیب برسانند؟ چه تفاوتی با عطر دارند؟

در ادامه تمام اطلاعاتی که باید در مورد خوشبو کننده هوا بدانید توضیح دادیم پس با ما همراه باشید…

 

آنچه در این مقاله به آن خواهیم پرداخت:

  • خوشبو کننده‌های هوا از چه تشکیل شده است؟
  • خوشبو کننده‌های هوا چگونه کار می‌کنند؟
  • انواع مختلف خوشبوکننده‌های هوا را نام ببرید؟
  • مزایا و معایب خوشبوکننده‌های هوا
  • سوالات متداول

خوشبو کننده‌های هوا از چه تشکیل شده‌اند؟

خوشبو کننده‌های هوا از "مواد فرار" استفاده می‌کنند، که به این معنی است که مولکول‌ها به راحتی از مایع به گاز (حتی در دمای اتاق) تغییر شکل می‌دهند. حس بویایی ما برای تشخیص مولکول‌های گازی که در اطراف هوا حرکت می‌کنند تنظیم شده است.

خوشبو کننده‌های اسپری که هنوز هم محبوب‌ترین نوع خوشبوکننده هستند، آئروسل هستند. کلمه آئروسل به معنای "حل شدن در هوا" است، بنابراین مایعی که از یک خوشبو کننده هوا تحت فشار خارج می‌شود، هنگامی که در فشار استاندارد هوای آزاد قرار می‌گیرند، به سرعت تبخیر می‌شود.

پیشرانه آئروسل قبل از رها شدن در هوا با مولکول‌های معطر مخلوط می‌شود. بیشتر اوقات، آنها به سادگی بوی بد را با بوی قوی‌تر و خوب جایگزین می‌کنند. هدف برخی از خوشبو کننده‌های هوا نیز کاهش حساسیت شما نسبت به بوها است. بنابراین، به جای پوشاندن یک بو با بوی دیگر، بینی شما را بیهوش می‌کنند تا حساسیت شما به رایحه‌های بد را کاهش دهد (کاهش تاثیر بوی نامطبوع آنها).

خوشبو کننده‌های هوا چگونه کار می‌کنند؟

بیشتر خوشبو کننده‌های هوا بوی بد را از بین نمی‌برند. خوشبو کننده‌های پوشاننده به جای حذف بو از اتاق، بوی بد را با رایحه دیگری می‌پوشانند که برای حواس ما خوشایندتر به نظر برسد.
بنابراین، خوشبو کننده‌های هوا که ادعا می‌کنند بوی بد را از بین می‌برند، چگونه کار می‌کنند؟

کلید از بین بردن بوی بد توسط خوشبوکننده‌های هوا، مولکولی به نام سیکلودکسترین است. این یک مولکول دونات شکل است که در یک حامل آب معلق است. به دلیل آبگریز بودن، سیکلودکسترین مولکول‌های بو را در هوا جذب می‌کند. با خشک شدن آب، مولکول‌ها داخل سیکلودکسترین به طور کامل محصور می‌شوند، بنابراین فراریت آنها کاهش می‌یابد و بوی آنها به حداقل می‌رسد.

انواع مختلف خوشبو‌کننده‌های هوا را نام ببرید؟

مدل‌ها و برندهای مختلفی برای خوشبو کننده هوا وجود دارد.
برخی از انواع مختلف خوشبوکننده‌های هوا عبارتند از: خوشبوکننده‌های هوای برقی، سیستم‌های تمیز کردن بوی بهداشتی قطره‌ای گرانشی، پخش‌کننده‌های عطر تبخیر شونده غیرمکانیکی، پخش‌کننده‌های غبار اندازه‌گیری شده با زمان آئروسل، اسپری‌ها، شمع‌ها، روغن‌ها، ژل‌ها، مهره‌ها و پلاگین.

برای خرید اسپری خوشبو کننده هوا کلیک کنید.

مزایا و معایب خوشبوکننده‌های هوا

در حالی که مزیت اصلی آن از بین بردن بوها است ولی فواید بسیار دیگری غیر از پخش بوی مطبوع دارند.

مزایا

1- انعطاف پذیری: سرویس خوشبوکننده هوا تقریباً در هر نقطه از ساختمان شما قابل نصب است. این نه تنها برای سرویس های بهداشتی بلکه برای استفاده در مناطقی مانند دفاتر، اتاق‌های جلسه، هتل‌ها، کلاس‌های درس مدرسه یا هر جای دیگر طراحی شده است.

خوشبو کننده هوا مجهز به یک فن است که می‌تواند در مکان‌های پر رفت و آمد استفاده شود و در مناطقی که اصلا رفت و آمد ندارد خاموش شود.

 

2- طبیعی: اکثر تولیدکنندگان خوشبو کننده هوا، از اسانس‌های طبیعی برای ساخت رایحه خود استفاده می‌کنند.

 

3- خنثی می‌کند: درست است که برخی از خوشبوکننده‌ها به جای خنثی کردن بوی بد بوها، آنها را به سادگی می‌پوشانند. با این حال، خوشبوکننده‌های هوا که بوها را کاملاً از بین می‌برند تا از مخلوط شدن بوهای نامطلوب با یکدیگر جلوگیری کنند، در اکثر فروشگاه‌ها موجود هستند. این محصولات واقعا بوی تازه و تمیزی ایجاد می کند که کاملاً عاری از بوهای نامطبوع و وحشتناک است.

4- تغییر مثبت در خلق و خوی: شرایطی وجود دارد که ممکن است خلق‌وخوی شما را تنگ کند. اما اگر ناگهان بوی تازه‌ای از لیمو یا گل طبیعی به مشامتان برسد، فوراً حال‌وهوای شما را تغییر می‌دهد و آرامش می‌یابید.
با استفاده از یک خوشبو کننده می‌توانید به راحتی روی کار خود تمرکز کنید یا با همه صحبت کنید بدون اینکه روحیه خود را خراب کنید.

 

5- از بین بردن پاتوژن‌های موجود در هوا: برخی از میکروارگانیسم‌ها و پاتوژن‌های موجود در هوا در محیط وجود دارند که گاهی اوقات جو ناسالمی را ایجاد می‌کنند. اگر بتوانید از خوشبو کننده‌های هوا با عصاره‌های طبیعی استفاده کنید، پاتوژن‌های موجود در هوا که برای بدن شما مضر هستند با خوشبوکننده‌های هوای طبیعی از بین می‌روند. حتی در وسایل نقلیه و حمام‌های خود نیز می‌توانید از این خوشبو‌کننده‌ها استفاده کنید تا شاداب و سالم بمانید.

6- از بین بردن بوهای نامطلوب: هیچ یک از افراد دوست ندارند وقتی وارد خانه یا حمام می‌شوند بوی بد آن‌ها را استشمام کنند. بنابراین، تولیدکنندگان لوازم آرایشی، خوشبوکننده‌های هوا را با عطر و رایحه‌های مختلف می‌سازند. این کار به از بین بردن بوی نامطلوب اتاق، حمام و محیط کمک می‌کند.

 

معایب

1- فتالات‌ها:
• بسیاری از خوشبو‌کننده‌های هوا حاوی مقادیر متغیر فتالات هستند. فتالات‌ها به خوشبوکننده‌های هوا اضافه می‌شوند زیرا به حل شدن و انتقال عطرها کمک می‌کنند. این مواد شیمیایی در آرایش، رنگ و لاک ناخن نیز یافت می‌شود.
• فتالات موجود در خوشبوکننده‌های هوا می‌تواند از طریق پوست یا ریه‌ها جذب بدن و باعث سرطان و کاهش تعداد اسپرم شود.

2- راه حل دائمی نیست: بیشتر خوشبوکننده‌های هوا منبع بو را از بین نمی‌برند، بلکه بوی بد را می‌پوشانند. اما اگر بو از زباله‌های قدیمی یا موادغذایی ناشی می‌شود، با از بین رفتن خوشبوکننده هوا، بو برمی‌گردد - که به معنای استفاده بیشتر از خوشبوکننده هوا است.

 

3- افزایش هزینه: از آنجایی که خوشبوکننده‌های هوا علت واقعی بو را برطرف نمی‌کنند، باید به استفاده از آنها ادامه دهید. این هزینه در طول زمان افزایش می‌یابد و می‌تواند بخش مهمی از بودجه شما را مصرف کند.

 

4- دخالت مواد شیمیایی: برخی از خوشبوکننده‌های هوا که طبیعتاً ارگانیک نیستند ممکن است در حین تولید دارای موادشیمیایی باشند. موادشیمیایی از طریق بینی و سایر نقاط باز بدن شما وارد بدن شما می‌شوند و باعث بروز انواع عوارض سلامتی مانند اثرات مضر برای ریه‌ها، کلیه‌ها یا بروز علائمی مانند میگرن، بثورات پوستی، حمله آسم، سرگیجه و غیره می‌شود.

5- برای کودکان مضر است: اثرات مضر خوشبوکننده‌های هوا از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اگر درحال استفاده از خوشبوکننده هستید، لازم است که به مواد تشکیل‌دهنده آن نگاهی بیندازید. از آنجایی که کودکان سیستم ایمنی ضعیف تری دارند، آنها در معرض آسیب بیشتر با هوای غنی از مواد شیمیایی هستند.

 

6- آسم: افرادی که مشکل آسم دارند همیشه به عطر حساسیت دارند، خوشبو کننده‌های هوا نیز از این قاعده مستثنی نیستند. تحقیقاتی توسط گروهی از دانشمندان در اروپا انجام شده است که در آن مشخص شده است که استفاده از خوشبوکننده‌های هوا حتی برای یک بار در هفته می‌تواند باعث ایجاد آسم در بزرگسالان شود.

 

7- می‌تواند آلرژیک باشد: افراد زیادی هستند که هنگام استشمام خوشبوکننده‌هوا دچار حساسیت می‌شوند. آنها پس از استشمام عطر شروع به عطسه کردن می‌کنند. برخی از افراد نیز زمانی که خوشبوکننده‌هوا مستقیماً در معرض پوستشان قرار می‌گیرد، دچار آلرژی پوستی می‌شوند.

سوالات متداول

آیا خوشبوکننده‌های هوا مضر هستند؟

بسیاری از خوشبوکننده‌های هوا از مواد سرطان‌زا، ترکیبات آلی فرار و سموم شناخته شده مانند استرهای فتالات در فرمول‌های خود استفاده می‌کنند. یک مطالعه شورای دفاع از منابع طبیعی (NRDC) روی 13 خوشبو کننده معمولی هوای خانگی نشان داد که بیشتر محصولات مورد بررسی حاوی مواد شیمیایی هستند که می‌توانند آسم را تشدید کنند و بر رشد تولید مثل تأثیر بگذارند. NRDC خواستار نظارت دقیق‌تر بر تولیدکنندگان و محصولات آنها شد.

هر چند که مقالاتی وجود دارد که استدلال می‌کنند که این محصولات مضر هستند، ولی هنگامی که در حد اعتدال و ایمن استفاده شوند، خوشبوکننده‌های هوا خطرناک نیستند.

در صورت استفاده کم و معقول، خوشبوکننده‌های استاندارد هوا هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کنند. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که آنها برای افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی یا حساس به محتویات خوشبوکننده هوا توصیه نمی‌شوند.

خوشبوکننده هوا چه تفاوتی با عطر دارد؟

گذشته از هزینه بسیار بیشتر، عطرها کاملاً با خوشبوکننده‌های هوای آئروسل شما متفاوت هستند. عطرها از ترکیباتی استفاده می‌کنند که "ناپایدار" هستند، به این معنی که مولکول‌های آب از یکدیگر جدا شده و در هوا پخش می‌شوند. این فرآیند توسط گرما و سطحی که در معرض آن قرار می‌گیرند تسریع می‌یابد، به همین دلیل است که عطرها به طور ایده آل در مناطق باز پوست مانند گردن قرار می‌گیرند.
از طرف دیگر، خوشبوکننده‌های هوا در هوا حرکت می‌کنند تا بوی بد را بپوشانند یا با سایر بوهای فرار متصل می‌شوند تا آنها را به طور کامل خنثی کنند.

 

خوشبوکننده‌های خودرو چگونه کار می‌کنند؟

در خوشبوکننده‌های خودرو مولکول‌هایی که استفاده می‌شود بسیار فرار هستند. این بدان معنی است که آنها به راحتی از مایع به گاز تبدیل می‌شوند. به این ترتیب، هنگامی که خوشبوکننده تحت تأثیر فیلترهای هوای داخل ماشین قرار می‌گیرد، بوی خوشبو در هوا پخش می‌شود. این فرآیند ممکن است برایتان کمی پیچیده به نظر برسد ولی در اصل خوشبو کننده، گاز معطری را که ما به عنوان بوی مطبوع احساس می‌کنیم آزاد می‌کند!

آیا خوشبوکننده‌های هوا سازگار با محیط زیست هستند؟

برخی از خوشبو‌کننده‌های هوا، VOC (ترکیبات آلی فرار) را به محیط اضافه می‌کنند که به مواد شیمیایی سمی در جو کمک می‌کند و لایه اوزون را تحت تاثیر قرار می‌دهد و برای محیط زیست مضر است. البته بسیاری از محصولاتی که در روز استفاده می‌کنیم VOC ایجاد می‌کنند.

خوشبختانه، تعداد زیادی کسب و کار وجود دارد که خوشبوکننده‌های سازگار با محیط زیست را می‌فروشند.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری