بنر سال نو 1403 - دسکتاپ بنر سال نو 1403 - موبایل

علت‌های سفیدی مو و روش‌های جلوگیری از آن

علت‌های سفیدی مو و روش‌های جلوگیری از آن

علت‌های سفیدی مو و روش‌های جلوگیری از آن

موهای سفید زودرس کابوس همه‌ی ما است. اگر شما شخصی هستید که با موهای خاکستری ناخواسته سر و کار دارید و سعی می‌کنید با ترفندهای مختلف از آن جلوگیری کنید، این مقاله برای شما ضروری است.

سفید شدن موها بخشی از روند طبیعی پیری شماست. پوست شما میلیون‌ها فولیکول مو دارد که حاوی رنگدانه‌ای به نام ملانین است. با افزایش سن، فولیکول‌های مو این رنگدانه را از دست می‌دهند و موهای شما را خاکستری می‌کنند.
در این مقاله، ما به برخی از علل رایج سفیدی زودرس مو، همراه با راه‌هایی برای کاهش روند سفید شدن مو یا جلوگیری از آن، اشاره می‌کنیم.

آنچه در این مقاله به آن می پردازیم:

  • چه چیزی باعث سفیدی مو می‌شود؟
  • چگونه از سفیدی مو جلوگیری کنیم؟
  • درمان‌های خانگی برای درمان سفیدی زودرس مو
  • با کندن موهای سفید آیا از رشد مجدد آن ها جلوگیری می‌کنیم؟
  • آیا موهای سفید می‌توانند دوباره سیاه شوند؟
  • آیا زرد شدن موهای سفید ناشی از نور خورشید قابل تغییر یا رشد است؟
  • چگونه تشخیص دهیم که سفید شدن موهای شما زودرس است یا طبیعی؟
  • نتیجه

چه چیزی باعث سفیدی مو می‌شود؟

1. ژنتیک

طبق مطالعات، سفیدی زودرس به ژنتیک مربوط می‌شود. اگر مادر یا پدرتان موهای سفید زودرس داشته باشند، احتمالاً در سنین پایین موهای سفیدی خواهید داشت. بر اساس مطالعه‌ای که در سال 2013 انجام شد، این موضوع به جغرافیا و نژاد مربوط می‌شود. افراد در یک کشور خاص می‌توانند خیلی زودتر از مردم کشورهای دیگر موهای خاکستری داشته باشند.

افراد سفیدپوست حتی در دهه 20 سالگی نیز ممکن است موهای سفید داشته باشند، در حالی که افراد آسیایی به احتمال زیاد در اواسط دهه 20 سالگی موهای سفید خود را شروع می‌کنند. برای آمریکایی‌های آفریقایی تبار، سن سفید شدن مو از 30 سالگی شروع می‌شود.

 

 

2. استرس

استرس می‌تواند منجر به سیل مشکلاتی مانند اضطراب، فشارخون بالا، مشکلات خواب، اختلالات پوستی و غیره شود. دارا بودن هر یک از این موارد می‌تواند باعث ایجاد پیری زودرس شود. بله، استرس می‌تواند موهای شما را خاکستری کند. یک مطالعه از دانشگاه نیویورک که در Nature Medicine گزارش شده است، نشان می‌دهد که سلول‌های مسئول رنگ مو زمانی که بدن تحت استرس است تحلیل می‌رود.

3. رژیم غذایی

یک رژیم غذایی نامتعادل می‌تواند سفید شدن موها را تسریع کند. غذاهای فرآوری شده، نوشیدنی‌های سرد، مصرف بیش از حد نمک و شکر خطر تولید رادیکال‌های آزاد را در بدن افزایش می‌دهد که می‌تواند باعث سفیدی مو شود.

4. کمبود ویتامین

بله، کمبود ویتامین‌هایی مانند ویتامین B، D، E، بیوتین می‌تواند منجر به سفیدی زودرس مو شود. کمبود ویتامین می‌تواند بر رنگدانه تاثیر بگذارد، اما با استفاده از مکمل‌های ویتامین می‌توان آن را معکوس کرد. اگر می‌خواهید مکمل‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید، با پزشک خود صحبت کنید.

5. آلودگی/شرایط آب و هوا

آلاینده‌های موجود در هوا، رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو تولید می‌کنند. این به نوبه خود می‌تواند به سلول‌های ملانین آسیب برساند و سفید شدن مو را تسریع کند.

6. استرس اکسیداتیو

هنگامی که آنتی‌اکسیدان‌ها برای مقابله با اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد کافی نیستند، استرس اکسیداتیو باعث عدم تعادل می‌شود. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایداری هستند که به سلول‌ها آسیب می‌رسانند و به پیری و بیماری کمک می‌کنند.
استرس اکسیداتیو بیش از حد می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌ها، از جمله بیماری ویتیلیگو با رنگدانه پوست شود. ویتیلیگو همچنین ممکن است به دلیل مرگ سلولی ملانین یا از دست دادن عملکرد سلولی، موها را سفید کند.

7. محصولات شیمیایی مو

محصولات مراقبت از مو مانند شامپوها و نرم کننده‌ها به دلیل وجود مواد شیمیایی که محتوای ملانین شما را کاهش می‌دهند، می‌توانند منجر به سفیدی زودرس مو شوند.
پراکسید هیدروژن، که در بسیاری از رنگ موها وجود دارد، یکی از این مواد شیمیایی مضر است. استفاده بیش از حد از محصولاتی که موها را سفید می‌کنند نیز در نهایت باعث سفید شدن مو می‌شود.

8. سیگار کشیدن

سیگار کشیدن نه تنها خطر ابتلا به سرطان ریه و بیماری قلبی را افزایش می‌دهد، بلکه موهای شما را نیز در معرض خطر سفید شدن قرار می‌دهد. سیگار کشیدن عروق خونی را منقبض می‌کند، جریان خون را به فولیکول‌های مو کاهش می‌دهد و منجر به ریزش مو می‌شود. سموم موجود در دود سیگار می‌تواند فولیکول‌های مو را تحت تاثیر قرار دهد و زودتر از حد انتظار باعث سفید‌شدن موها شود.

9. شرایط پزشکی

وقتی در مورد علل سفیدی زودرس مو صحبت می‌کنید، باید چند شرایط پزشکی را به عنوان عوامل موثر در نظر بگیرید. بیماری خودایمنی و اختلال تیروئید می‌تواند باعث سفیدی مو شود. در بیماری خودایمنی، سیستم ایمنی بدن شما به جای محافظت، سلول‌های شما را از بین می‌برد که می‌تواند بر رنگدانه‌های مو نیز تأثیر بگذارد.
غده تیروئید شما بر رنگ موهای شما نیز تأثیر می‌گذارد. اختلال تیروئید، باعث عدم تعادل هورمونی و کاهش تولید ملانین در بدن شما می‌شود و به طور طبیعی موهای شما خاکستری می‌شود.

 

چگونه از سفیدی مو جلوگیری کنیم؟

1. مکمل ویتامینه

هر کسی که موهای سفید ناشی از کمبود ویتامین دارد، باید غذاهای پر از آن ویتامین ها را بیشتر مصرف کند.
به عنوان مثال، غذاهای دریایی، تخم مرغ و گوشت منابع خوب ویتامین B-12 و شیر، ماهی قزل آلا و پنیر منابع عالی ویتامین D هستند.
مکمل‌های ویتامینی که بدون نسخه در دسترس هستند نیز می‌توانند کمبودها را برطرف کنند.

برای اطلاع از قیمت مکمل های ویتامین کلیک کنید.

2. شامپو و رنگ های آرایشی

شامپوهای آرایشی حاوی مواد خاصی هستند که می‌توانند رنگی به موهای خاکستری شما ببخشند. علاوه بر ارائه رنگ این شامپوها می‌توانند بافت موهای شما را اصلاح کنند.

خصوصیات موهایتان را بشناسید تا نحوه ی مراقبت از موهایتان را بدانید.

3. اسانس و روغن های مو

روغن ضروری به تولید و حفظ ملانین در حداکثر سطوح کمک می‌کند. اسانس‌های رزماری، چوب صندل، بابونه، اسطوخودوس، شنبلیله، آرگان و آملا از جمله اسانس‌های موجود در بازار هستند.

برای خرید سرم آرگان کلیک کنید.

 

4. مصرف آنتی اکسیدان بیشتر

رژیم غذایی یک فرد در جلوگیری از سفیدی مو نقش دارد. رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان می‌تواند استرس اکسیداتیو را کاهش دهد.
غذاهای غنی از آنتی اکسیدان عبارتند از:
•  میوه‌ها و سبزیجات تازه
•  چای سبز
•  روغن زیتون
•  ماهی

5. سیگار را ترک کنید

افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیرسیگاری شانس بیشتری برای از دست دادن رنگدانه دارند.

6. از موهای خود در برابر نور خورشید محافظت کنید

اشعه مضر UV خورشید می‌تواند باعث استرس اکسیداتیو در بدن و سفیدی زودرس موها شود. هنگامی که در خارج از منزل هستید از موهای خود با کلاه یا روسری محافظت کنید.

7. از استرس دوری کنید

مدیتیشن و یوگا را تمرین کنید تا ذهن خود را از استرس روزانه رها کنید.

 

درمان‌های خانگی برای درمان سفیدی زودرس مو

می‌توان از مواد طبیعی برای کاهش سفیدی مو استفاده کرد، بدون اینکه عوارض جانبی ایجاد کند. در زیر لیستی از چنین داروهای ایمن و طبیعی آورده شده است:

1. برگ‌کاری

برگ‌های کاری سابقه‌ای چند صد ساله در کاربرد پزشکی دارند. یک مجله بین المللی تحقیقات در مورد تأثیر برگ کاری بر درمان موهای سفید و همچنین جلوگیری از سفیدی زودرس گزارش کرده است.

چگونه استفاده کنیم؟ چند برگ کاری بردارید و آن را با روغن حامل مانند روغن نارگیل یا روغن جوجوبا مخلوط کنید. مخلوط را حرارت دهید تا رنگ روغن کمی سیاه شود. اجازه دهید کمی خنک شود و روغن را به آرامی روی پوست سر خود بمالید. برای بهترین نتیجه آن را یک شب نگه دارید.

2. انگور فرنگی یا آملا

آملا یک داروی گیاهی برای بسیاری از مشکلات مو است و یکی از آنها قطعا سفیدی زودرس مو است. بسیار غنی از آنتی اکسیدان است و همچنین دارای خواص ضدپیری است. میوه انگور فرنگی یا مخلوط پودر آن را می‌توانید به راحتی از بازار تهیه کنید.

چگونه استفاده کنیم؟ آب یک آملا را گرفته و با آب یک لیموی تازه مخلوط کنید. آن را مستقیماً روی پوست سر خود بمالید و بگذارید 30 دقیقه بماند. آن را با آب ولرم بشویید و موهای خود را با یک حوله نرم خشک کنید.
اگر از پودر استفاده می‌کنید، پودر را با روغن نارگیل یا زیتون ترکیب کنید. مخلوط را حرارت دهید تا رنگ روغن تغییر کند. روغن گرم را به آرامی روی موها و پوست سر خود بمالید.

3. چای سیاه

چای سیاه دارای اسید تانیک است که موهای شما را تیره‌تر و درخشان‌تر می‌کند.

چگونه استفاده کنیم؟ 2-3 چای کیسه‌ای یا 2 قاشق چای‌خوری برگ چای بردارید. بدون استفاده از شکر چای درست کنید. قبل از اعمال آن را خنک کنید. همیشه آن را روی موهای تمیز و مرطوب استفاده کنید. آن را حداقل 30 دقیقه نگه دارید و سپس آن را به درستی بشویید. همچنین می‌توانید از مخلوط چای با نرم‌کننده معمولی خود استفاده کنید.

 

 

4. برینگارج Bhringaraj 

Bhringaraj از زمان‌های قدیم به دلیل مزایای مراقبت از مو محبوب بوده است. بسیاری از متون مقدس آیورودا به کاربرد برینگاراج در داروها اشاره کرده‌اند. ماساژ روغن موی Bhringraj اثر آرام‌بخشی روی پوست سر شما ایجاد می‌کند و با مشکلاتی مانند ریزش مو، سفیدی مو، سردرد و غیره مقابله می‌کند.

چگونه استفاده کنیم؟ روغن آماده براینگارج در بازار موجود است. اگر می‌خواهید آن را در خانه درست کنید، مقداری برگ یا پودر برینگاراج بردارید و با روغن نارگیل مخلوط کنید. مخلوط را به درستی گرم کنید. پس از سرد شدن مخلوط، آن را روی پوست سر خود بمالید.

5. کدو حلوایی

کدو حلوایی برای احیای رنگدانه مو و تحریک ریشه مو بسیار معروف و شناخته شده است.

چگونه استفاده کنیم؟ ماساژ منظم روغن کدو حلوایی به موها می‌تواند از سفید شدن آن ها جلوگیری کند.

6. فلز مس

طبق یک مطالعه در سال 2012، سطوح پایین مس می‌تواند منجر به سفید شدن زودرس شود.

چگونه استفاده کنیم؟ منابع غذایی خوب مس عبارتند از جگر گاو، عدس، بادام، شکلات تلخ و مارچوبه را مصرف کنید.

با کندن موهای سفید آیا از رشد مجدد آن‌ها جلوگیری می‌کنیم؟

باور عمومی بر این است که اگر یک تار موی خاکستری را از ریشه بکنید، تعداد بیشتری از آن‌ها دوباره رشد خواهند کرد.
این باور اشتباه است. فقط یک تار مو می‌تواند از یک فولیکول مو رشد کند.
با این وجود، وسوسه نشوید که موهای خاکستری خود را بکنید. شما می‌خواهید فولیکول‌های مو را ضعیف کنید و این احتمال وجود دارد که کندن منظم آن‌ها در نهایت رشد مو را قطع کند. شما نمی‌خواهید حجم موهایتان کم شود، نه؟

 

آیا موهای سفید می‌توانند دوباره سیاه شوند؟

سفيدی موهای ژنتيكی يا مربوط به سن قابل برگشت نيست. با این حال، سفیدی ناشی از رژیم غذایی، آلودگی، سفید شدن و استرس را می‌توان با یک رژیم غذایی متعادل و یک رژیم مراقبت از مو کاهش داد.
موهای خود را بشناسید تا بتوانید مراقبت مناسب موهایتان را بدانید.

 

آیا زرد شدن موهای سفید ناشی از نور خورشید قابل تغییر است؟

موهای سفید شما همیشه بیشتر از موهای سیاه یا قهوه‌ای طبیعی شما در معرض آسیب هستند. هنگامی که موهای سفید در معرض اشعه‌های UVA یا UVB قرار می‌گیرند، استحکام مکانیکی موهای سفید را از دست می‌دهند. با آسیب بیش از حد کوتیکول مواجه می‌شود و موها زرد می‌شوند. این بیشتر در مورد افرادی اتفاق می‌افتد که زمان زیادی را زیر نور خورشید می‌گذرانند. به طور خاص در کشورهای غربی، مردم ساعات طولانی را صرف آفتاب گرفتن می‌کنند.

با این حال، اگر موهای خود را در برابر آسیب محافظت کنید، زردی ناشی از آسیب نور خورشید می‌تواند معکوس شود. برای جلوگیری از زرد شدن موهای سفید خود از شامپویی استفاده کنید که مخصوص موهای خاکستری است. همچنین با پوشاندن کلاه یا پوشاندن موهای خود با روسری، از موهای خود در برابر آسیب آفتاب محافظت کنید.

 

چگونه تشخیص دهیم که سفید شدن موهای شما زودرس است یا طبیعی؟

سفید شدن موها از اواخر دهه 40 و اوایل 50 سالگی شروع می‌شود. سفیدی زودرس موها می‌تواند از 20 سالگی شروع شود. طبق تحقیقات، سفیدی زودرس مو علاوه بر ژنتیک، به قومیت نیز مرتبط است.

 

 

نتیجه

با تشخیص علت و درمان‌های مناسب، پیشرفت موهای سفید را می‌توان متوقف کرد و در برخی موارد معکوس کرد. یک رژیم غذایی متعادل و مراقبت خوب از مو نیز می‌تواند کمک کننده باشد. اما در برخی موارد، این روند غیرقابل برگشت است.
استفاده منظم از داروهای طبیعی ممکن است باعث کند شدن و احتمالاً معکوس شدن موهای سفید شود. اما موهای هر کسی در نهایت شروع به سفید شدن می‌کند و فرد باید تصمیم بگیرد که آیا با سفیدی راحت است یا ترجیح می‌دهد که روند طبیعی پیری را متوقف کند.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری