کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

انواع محصولات سفید کننده دندان + علت زردی آن

انواع محصولات سفید کننده دندان + علت زردی آن

انواع محصولات سفید کننده دندان + علت زردی آن

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که از ابتدا دندان‌های سفیدی نداشته‌اید یا به مرور زمان دچار زردی دندان شده ولی حالا به فکر ترمیم و اصلاح آن هستید و دوست دارید لبخند زیبایی داشته باشید باید قبل از هر چیر اطلاعات درست و دقیقی از علت زردی داشته باشید که در صورت امکان با تغییر روند از ادامه آن جلوگیری کنید و در قدم بعد برای بهبود و سفیدی آن اقدامات لازم را بکنید.

شما میتوانید با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا اصولی ترین و بهترین روش سفید کردن دندان را یاد بگیرید.

 

  • دلایل زردی یا تغییر رنگ دندان
  • سفید کردن دندان چقدر طول می‌کشد؟
  • انواع لکه‌های دندان
  • برخی از محبوب‌ترین محصولات سفید کننده
  • آیا سفید کردن دندان عوارضی دارد؟
  • نکات رژیم غذایی برای داشتن دندان های سفید
  • نتیجه

 


دلایل زردی یا تغییر رنگ دندان

-- 1.  بیماری:

وجود برخی عناصر شیمیایی در داروها می‌تواند از دلایل تغییر رنگ و زرد شدن دندان باشد، به عنوان مثال بیماران تحت شیمی درمانی که برای درمان از برخی داروهای خاص استفاده می‌کنند بیشتر از بقیه افراد تحت این تاثیر قرا خواهند گرفت. یا حتی داروهای آسم و فشار خون تاثیرگذار هستند.

 

-- 2. فلوراید:

استفاده بیش از حد در مورد فلوراید یکی از مهمترین علل لک و زردی دندان است که این مورد در کودکان بیشتر است. سفید کردن دندان‌های لکه دار به دلیل استفاده نادرست از فلوراید باید با نطارت مستمر دندانپزشک باشد تا از هر آسیب احتمالی دیگر جلوگیری شود.

 

-- 3. رژیم غذایی:

برخی خوراکی‌ها به طور مثال (شراب قرمز) می‌تواند از مهمترین علت‌های زردی دندان باشد. در کنار آن نوشیدنی‌هایی که اخیرا رواج بیشتری داشته اند مانند قهوه، چای، نوشابه هم شایع‌ترین آن دلایل هستند؛ به این صورت که به مینای دندان رسوخ کرده و می‌تواند تا مدت‌ها رنگ دندان‌های شما را تیره یا زرد کند.

 

-- 4. سیگار کشیدن:

استعمال (کشیدن) سیگار با توجه به اینکه فیلتر هم دارد دارای ذراتی است که از طریق پک زدن به آن مستقیما روی دندان‌ها نشسته و آن را زرد، قهوه‌ای و همچنین سیاه کند. تنها راه جلوگیری از این عامل - ترک کردن آن است که علاوه بر جلوگیری از زردی دندان به سلامت بدن ریه کمک کرده و یک تنفس مطبوع و خوشایند را به شما هدیه می‌دهد. در ادامه پیروی از یک روال مراقبت کامل از دهان، همچون 2 بار مسواک در روز و کشیدن نخ دندان می‌تواند تا حدود زیادی به برگشتن سفیدی دندان کمک کند.

 

-- 5. بهداشت نامناسب دهان و دندان:

نداشتن یک برنامه یا تعهد همه جانبه در حفظ بهداشت دهان و در عوض مناسب بودن بهداشت آن از علت‌های قوی و مهم در زردی و لک دندان است. حتی استفاده از خمیر دندان و مسواک نامناسب هم می‌تواند در دراز مدت باعث این روند شود.

_ سفید کردن دندان چقدر طول می‌کشد؟

داشتن یک لبخند زیبا و روشن از دلایل مهم در جذب اطرافیان به شما حساب می‌شود و محبوبیت شما را به عنوان فردی سالم و آراسته دو چندان خواهد کرد. در کنار آن که به شما اعتماد به نفس بیشتری اعطاء خواهد کرد. از محصولاتی که به کمک شما می‌آیند می‌توان؛

نوارها، پودرها و یا روش مطب دندانپزشکی (بلیچینگ) را نام برد. این روش‌ها به کاهش لک روی دندان و افزایش درخشندگی آن کمک می‌کند.

 

**نکته مهم**

این محصولات را نباید در زمره محصولات با اثر گذاری بلند بر شمرد، چرا که برخی از روش‌های فوق تاثیر کوتاه یا نهایتا چندین ماهه دارد. اما در روش دندانپزشکی به صورت حرفه‌ای این مدت به 2 تا 3 سال عمر دارد.

چقدر زمان میبرد؟

مدت زمانی که می‌توانید انتظار داشته باشید که سفید کردن دندان دوام داشته باشد، بر اساس نوع سفید کننده‌ای است که استفاده می‌کنید. عادات سبک زندگی شما نیز تاثیر دارد.

محصولات سفید کننده دندان برای کاهش لکه‌ها طراحی شده‌اند نه دفع آنها. اگر عادات دهان و دندان خوبی دارید و دندان‌های خود را تمیز نگه می‌دارید، محصولات خانگی و روش‌های دندانپزشکی دوام بیشتری خواهند داشت.

 

 

انواع لکه‌های دندان

لکه‌های درونی در مقابل لکه‌های بیرونی

این را بدانید که درجه و نوع تغییر رنگ یا لکه دندان شما خیلی مهم است. 2 نوع لکه دندان وجود دارد:

-- 1. لک درونی دندان (داخلی):

ناشی از افزایش سن، ضربه، عفونت و دارو. از بین بردن این لکه‌های عمیق و داخلی سخت‌تر است اما با درمان مناسب می‌توان آنها را از بین برد.

-- 2. لک بیرونی دندان (خارجی):

ناشی از غذا، دود سیگار و نوشیدنی. اکثر سفید کننده‌ها فقط روی لکه های بیرونی کار می‌کنند.

 

_ برخی از محبوب‌ترین محصولات سفید کننده

-- پودر سفید کننده دندان

میلیون‌ها محصول سفید کننده دندان در بازار وجود دارد که لبخند سفید مرواریدی را تضمین می‌کند. یکی از آنها پودر سفید کننده دندان است. ویژگی منحصر به فرد پودر سفید کننده دندان این است که معمولا از مواد طبیعی مانند چوب، ذغال سنگ نارس، هسته زیتون و پوسته نارگیل تهیه می‌شود.

بسیاری از پودرهای سفید کننده دندان همچنین حاوی یک عامل اکسید کننده هستند که با مواد معدنی موجود در مینای دندان عمل کرده و لکه‌‌ها را از بین می‌برد. زغال چوب یک ماده فعال رایج است که به اکسید شدن لکه‌ها و تغییر رنگ دندان کمک می‌کند. علاوه بر این، ماهیت متخلخل و بسیار جاذب آن سموم و بو را از سطح دندان جذب می‌کند.

پودرهای سفید کننده دندان کمی با محصولات سفید کننده معمولی مانند خمیر دندان سفید کننده، نوار و قلم متفاوت است. این به این دلیل است که تمام اشکال دیگر حاوی پراکسید هیدروژن با قوام ژل مانند هستند که از نظر شیمیایی با مینای دندان عمل می‌کند.

 

 

-- خمیر‌دندان سفیدکننده

اگر 2 بار در روز از خمیر‌دندان سفید‌ کننده استفاده می‌کنید، ممکن است بین 2 تا 6 هفته طول بکشد تا نتیجه‌ای را مشاهده کنید. کاربران می‌گویند این نتایج می‌تواند تا 3 یا 4 ماه دوام داشته باشد.

خمیر ‌دندان سفید‌ کننده را می‌توان هر روز یا چند بار در هفته استفاده کرد. آنها حاوی موادی هستند که دندان‌ها را جلا می‌دهند یا سفید می‌کنند، مانند:

  • آب اکسیژنه
  • پراکسید کاربامید
  • ساینده‌های ملایم

خمیردندان‌هایی که فقط حاوی مواد ساینده هستند، لکه‌های سطحی را از بین می‌برند و نمی‌توانند رنگ داخلی دندان‌ها را تغییر دهند. آنهایی که حاوی پراکسید هستند می‌توانند دندان‌ها را سفید کرده و لکه‌ها را به درجات مختلف از بین ببرند. 

اگر به استفاده از خمیر دندان سفید ‌کننده ادامه دهید، ممکن است بتوانید این اثرات را طولانی‌تر کنید. اما برخی از افراد به مواد تشکیل‌دهنده آن حساس هستند و متوجه می‌شوند که لثه‌ها یا دندان‌هایشان با استفاده طولانی مدت آسیب دیده است. بسیاری از خمیردندان‌های حاوی مواد ساینده نیز برای استفاده طولانی مدت در نظر گرفته نشده‌اند.

استفاده طولانی مدت از خمیر‌دندان سفید‌ کننده ممکن است مینای دندان را نازک کند. اگر قصد استفاده طولانی مدت از خمیر‌دندان سفید کننده را دارید، سعی کنید آن را با خمیردندانی که برای محافظت و تقویت مینای دندان طراحی شده است جایگزین کنید.

 

-- دهانشویه سفید‌کننده

ممکن است تا 3 ماه طول بکشد تا اثری از دهانشویه سفید‌ کننده مشاهده کنید. دهانشویه‌های سفید‌ کننده معمولا حاوی پراکسید هیدروژن هستند. می‌توانید روزانه از دهان‌شویه سفید کننده استفاده کنید تا لکه‌های سطحی را از بین ببرید.

دهانشویه سفید ‌کننده ممکن است زمانی موثرتر باشد که برای طولانی‌تر کردن اثر محصولات دیگر، مانند سفید ‌کردن داخل مطب یا نوارهای سفید کننده استفاده شود. هنگامی که به تنهایی استفاده می‌شود، اثرات آن چشمگیر یا طولانی مدت نیست.

 

-- نوارهای سفید ‌کننده

برخی از نوارها نتایج عالی را ارائه می‌دهند که می‌تواند تا 6 ماه دوام داشته باشد.

نوارهای سفید‌ کننده یکی از موثرترین روش‌های درمانی برای سفید ‌کردن دندان‌ها در خانه است. استفاده از برخی برندها آسان‌تر و موثرتر از سایرین است. برخی از چراغ‌های شتاب دهنده LED برای حذف لکه‌های شدیدتر استفاده می‌کنند.

نوارهای سفید‌ کننده از پراکسید برای سفید کردن دندان‌ها و از بین بردن لکه‌ها استفاده می‌کنند. در صورت استفاده نادرست یا زیاد، ممکن است برای دندان‌ها ناراحت کننده یا مضر باشند.

در صورت استفاده صحیح، برندهای باکیفیت نوارهای سفید کننده می‌توانند لکه‌های بیرونی و خفیف داخلی را با سفید کردن دندان‌ها از بین ببرند تا رنگ آنها سفیدتر شود.

 

-- قلم سفید کننده

قلم‌های سفید ‌کننده از 2 روز تا یک هفته طول می‌کشد. آنها حداقل نتایج را ارائه می‌دهند که معمولاً طولانی مدت نیستند.

قلم‌های سفید کننده لوله‌های پلاستیکی کوچک حاوی ژل سفید‌ کننده هستند که قابل حمل و نقل هستند و برای از بین بردن لکه استفاده می‌شوند. این ژل به راحتی شسته می‌شود، بنابراین شما نمی‌توانید حدود یک ساعت پس از استفاده غذا بخورید، بنوشید یا دندان‌های خود را بشویید.

 

 

-- بلیچینگ (سفید کردن دندان در مطب)

اگر بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت می‌کنید، این روش باید نتایج طولانی مدتی را برای 1 تا 3 سال ارائه دهد.

این روش در مطب دندانپزشک شما انجام می‌شود. معمولاً فقط به یک بار مراجعه نیاز دارد.

در این روش از یک ماده سفید کننده قوی مانند پراکسید هیدروژن یا پراکسید کاربامید با غلظت بالا استفاده می‌شود. همچنین ممکن است از گرما یا نور برای تسریع بیشتر عامل سفید کننده استفاده شود.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری