بنر سال نو 1403 - دسکتاپ بنر سال نو 1403 - موبایل

11 دلیل مهم بودن کرم ضد آفتاب برای پوست و نحوه استفاده از آن

11 دلیل مهم بودن کرم ضد آفتاب برای پوست و نحوه استفاده از آن

11 دلیل مهم بودن کرم ضد آفتاب برای پوست و نحوه استفاده از آن

چندین دلیل معتبر برای استفاده از محافظت در برابر اشعه ماوراءبنفش، حتی در داخل خانه وجود دارد.

می‌پرسید چرا کرم ضدآفتاب مهم است؟ ما جواب را می‌دانیم. مزایای ضدآفتاب فراتر از محافظت از پوست شما در برابر نور خورشید است. شاید فکر کنید فقط در تابستان است که باید برای خرید لوسیون ضدآفتاب به فروشگاه بروید. اما حقیقت این است که ما باید هر روز از سال را از ضد آفتاب استفاده کنیم. فرقی نمی‌کند تابستان باشد یا زمستان. شما باید از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید. SPF به انجام این کار کمک می‌کند.

نتیجه کرم ضد آفتاب ممکن است در ابتدا قابل رویت نباشد، اما در دراز مدت نتیجه خواهد داد. در این مقاله درباره‌ی مزایای ضد آفتاب، نحوه استفاده از آن‌ها برای حداکثر فواید و اینکه چند بار باید استفاده کنید صحبت کردیم، پس با ما همراه باشید.

آن‌چه در این مقاله به آن می پردازیم:

  • چرا باید از ضدآفتاب استفاده کنید
  • نکاتی برای نحوه ی خرید و استفاده از کرم ضد آفتاب
  • چند بار در روز باید از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنیم؟
  • خلاصه: مزایای استفاده از لوسیون ضد آفتاب
  • سوالات متداول

 

چرا باید از ضدآفتاب استفاده کنید؟

بیایید به 11 دلیل جالب که چرا باید در طول سال از ضدآفتاب استفاده کنید، نگاهی بیاندازیم:

1. محافظت در برابر اشعه‌های مضر UV

لایه اوزون که به طور مداوم در حال تخریب است، ما را در معرض خطر بیشتری برای تحت تأثیر قرارگرفتن اشعه‌های مضر خورشید قرار داده است. درسته که برای دوز روزانه ویتامین D خود به نور خورشید نیاز دارید، اما به این معنی نیست که باید سلامت خود را به خطر بیندازید! کرم‌های ضدآفتاب محصولات حیاتی هستند که از شما در برابر اشعه‌های مضر UV محافظت می‌کنند.

 

2. از پیری زودرس جلوگیری می‌کند

همه ما دوست داریم پوستی جوان‌تر، درخشان و سالم داشته باشیم. این یکی از قانع کننده‌ترین دلایل برای شروع استفاده از ضدآفتاب است. از پوست شما در برابر ایجاد علائم پیری مانند چین و چروک و خطوط ریز، لکه‌های خورشیدی، رنگدانه‌ها، آسیب نوری و پوست خشک محافظت می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که افراد زیر 55 سال که از ضدآفتاب استفاده می‌کنند، 24 درصد شانس بیشتر از افرادی که کرم‌های ضدآفتاب استفاده نمی‌کنند و یا گاهی اوقات از ضدآفتاب استفاده می‌کنند، برای ابتلا به این علائم پیری دارند.

3. خطر سرطان پوست را کاهش می‌دهد

مردم عمدتاً به دلایل زیبایی شروع به استفاده از کرم ضدآفتاب می‌کنند، اما این برای سلامتی به عنوان یک مزیت محسوب می‌شود. کرم ضدآفتاب خود را روزانه و در طول روزها و ماه‌ها استفاده کنید تا از پوست خود در برابر خطر انواع سرطان پوست محافظت کنید. این بدترین نوع سرطان پوست است که با افزایش سن زنان می‌تواند زندگی آنها را تهدید کند.

 

4. لکه‌های روی صورت را کاهش می‌دهد

کرم ضدآفتاب را آزادانه روی صورت خود بمالید تا از بروز لکه‌های تحریک‌کننده و فوران رگ‌های قرمز جلوگیری کنید. این همچنین می‌تواند از بروز آکنه و سایر آسیب‌های ناشی از اشعه خورشید ناشی از قرار گرفتن بیش از حد خورشید جلوگیری کند.

5. از آفتاب سوختگی جلوگیری می‌کند

آفتاب سوختگی می‌تواند پوست را نازک کند و آن را شفاف‌تر کند و کبودی‌ها را بیشتر نمایان شوند. پوست شما ممکن است حملات مکرر لایه‌برداری، تورم، قرمزی، کهیر و خارش را تجربه کند. این به دلیل اشعه UVB است که مسئول آفتاب سوختگی است. تاول‌ها می‌توانند خطر ابتلا به سرطان پوست را تشدید کنند. مطالعه‌ای که در سال 2008 در Annals of Epidemiology منتشر شد، نشان داد که وقوع مکرر آفتاب سوختگی می‌تواند شما را در معرض خطر بالاتر ملانوم کشنده قرار دهد. بنابراین، ضد آفتاب بزنید و ایمن باشید.

 

6. از برنزه شدن جلوگیری می‌کند

برنزه سالم است. با این حال، چیزی که باید از آن آگاه باشید این است که در حالی که برای برنزه شدن آفتاب می‌گیرید، در معرض خطر آسیب اشعه‌های UVB شدید قرار دارید. ضدآفتابی را انتخاب کنید که حداقل فاکتور محافظتی در برابر آفتاب 30 داشته باشد تا از برنزه شدن ناشی از UVB جلوگیری کند. اطمینان حاصل کنید که هر دو ساعت یک بار ضد آفتاب را تجدید کنید، به خصوص اگر پوست حساسی دارید. یا آن را درست بعد از ورزش بمالید، زیرا عرق می‌تواند پوشش محافظ را از بین ببرد.

7. سلامت پوست را افزایش می‌دهد

پروتئین‌های ضروری پوست مانند کلاژن، کراتین و الاستین توسط کرم ضد آفتاب محافظت می‌شوند. این پروتئین‌ها برای صاف و سالم نگه داشتن پوست مورد نیاز هستند. اطمینان حاصل کنید که ضدآفتاب شما حاوی دی‌اکسید تیتانیوم است تا به انعکاس اشعه ماوراءبنفش دور از پوست کمک کند و از فعالیت این پروتئین‌ها محافظت کند.

 

8. یک گزینه آرایشی خوب

امروزه، ضدآفتاب‌هایی وجود دارد که به عنوان کرم پودر آرایشی نیز استفاده می‌شوند. اگر پوست خشک یا پوست حساسی دارید، مطمئن شوید که هر از چند گاهی آن را مجدداً برای ایمنی بیشتر پوست خود استفاده کنید.

9. مجموعه‌ای گسترده برای انتخاب

امروزه انواع بی‌شماری از ضد آفتاب‌ها در بازار موجود است. به علاوه، آنها با نرخ‌های مقرون به صرفه عرضه می‌شوند. شما همچنین می‌توانید ضد آفتاب را به صورت آنلاین در خانه تهیه کنید که حتی ممکن است هزینه‌ی آن برایتان مقرون به صرفه‌تر باشد.

 

10. ممکن است مجبور نباشید بعد از شنا مجددا ضد آفتابتان را تمدید کنید.

اکثر ضدآفتاب‌های موجود این روزها ضدآب هستند. این به شما این امکان را می‌دهد که در آب لذت ببرید، بدون اینکه خود را بسوزانید.

11. ضد آفتاب محافظت بهتری نسبت به لباس آستین‌دار دارد.

شما نمی‌توانید با پوشیدن یک لباس آستین‌دار از خود در برابر نور خورشید محافظت کنید. آیا می‌دانستید که لباس‌های نخی، به‌ویژه زمانی که مرطوب هستند، در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت نمی‌کنند؟ کافی است مقدار زیادی کرم ضدآفتاب را زیر لباس نیز بمالید.

 

نکاتی برای نحوه ی خرید و استفاده از کرم ضد آفتاب

چگونه هر روز از ضدآفتاب استفاده کنیم؟ اگر در مورد آن متعجب هستید، در اینجا چند فاکتور وجود دارد که باید هنگام انتخاب ضد آفتاب به آن‌ها توجه کنید:

1. همیشه لیست مواد تشکیل‌دهنده را بخوانید و مطمئن شوید که ضد آفتاب شما حاوی موارد زیر است:

  • دی‌اکسید تیتانیوم
  • اکتیل متوکسی سینامات (OMC)
  • آووبنزون (همچنین پارسول)
  • اکسید روی

برای خرید انواع محصولات ضد آفتاب کلیک کنید.

2. لوسیون یا ژل ضد‌آفتابی را انتخاب کنید که غیر کومدون‌زا و ضد حساسیت باشد. چنین ضدآفتاب‌هایی از شما در برابر اشعه‌های فرابنفش A و B محافظت می‌کنند و در عین‌حال از شما در برابر جوش‌ها، مسدود شدن منافذ، آکنه و آفتاب سوختگی محافظت می‌کنند.

3. ضدآفتابی انتخاب کنید که ضدآب باشد و حداقل SPF آن 30 باشد.

4. همیشه نیم ساعت قبل از تماس با آفتاب از ضد آفتاب استفاده کنید.

چند بار در روز باید از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنیم؟

کرم‌های ضدآفتاب به عنوان محافظی در برابر اشعه‌های مضر UV عمل می‌کنند که هر بار که پوست شما در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد به سد پوست نفوذ می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید. شاید در حال حاضر متوجه مزایای آن نشوید، اما مزیت استفاده از ضدآفتاب در دراز مدت احساس می‌شود. اگر برای مدت طولانی در معرض نور خورشید هستید یا کار می‌کنید یا از حمام آفتاب در ساحل لذت می‌برید، بهتر است دو ساعت یک بار ضد آفتابتان را تمدید کنید تا از پوست خود در برابر آفتاب سوختگی محافظت کنید.

 

خلاصه: مزایای استفاده از لوسیون ضد آفتاب

استفاده منظم از کرم ضدآفتاب در فصول سال دارای فواید زیادی است. این موارد شامل محافظت در برابر اشعه‌های مضر UV، کاهش علائم پیری زودرس، جلوگیری از آفتاب سوختگی و برنزه شدن، و کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست است. قبل از استفاده از کرم‌های ضد آفتاب، همیشه لوسیون ضد آفتابی را انتخاب کنید که ضدآب بوده و حاوی موادی مانند اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم هستند. برای بهره‌مندی از فواید طولانی مدت ضدآفتاب، نیم ساعت قبل از بیرون رفتن و هر 2 ساعت یکبار از کرم ضدآفتاب استفاده کنید تا دچار آفتاب‌سوختگی نشوید و از پوستی صاف، سالم و درخشان برخوردار شوید.

سوالات متداول

1. آیا می‌توانیم بعد از مرطوب‌کننده از ضد آفتاب استفاده کنیم؟

همیشه خوب است که بعد از اتمام روتین مراقبت از پوست خود از کرم ضد آفتاب استفاده کنید زیرا استفاده از سرم‌ها یا مرطوب‌کننده‌ها همراه ضد آفتاب شما بر میزان محافظتی که ایجاد می‌کند تأثیر می‌گذارد.

 

2. آیا می‌توانم در دوران بارداری از ضد آفتاب استفاده کنم؟

استفاده از ضد آفتاب در دوران بارداری بسیار مهم است. از یکی با حداقل SPF 30 استفاده کنید. همچنین، همه ضد آفتاب‌ها بی‌خطر نیستند. ضدآفتاب‌های شیمیایی زیادی وجود دارند که ترکیبات آن‌ها می‌تواند وارد جریان خون شما شود و روی جنین شما تأثیر بگذارد. همچنین می‌تواند باعث تحریک پوست و واکنش‌های آلرژیک شود. در عوض از ضدآفتاب طبیعی استفاده کنید.

3. ماندگاری ضد آفتاب‌ها چقدر است؟

بسته به SPF معمولا دو تا سه ساعت طول می‌کشد. در حالت ایده‌آل، ضد آفتاب باید 30 دقیقه قبل از قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید استفاده شود. این باعث می‌شود که مواد به درستی به پوست بچسبند. استفاده مجدد از ضدآفتاب به اندازه استفاده از آن مهم است پس هر دو ساعت یکبار آن را تمدید کنید.

 

4. آیا کرم ضد آفتاب با SPF بالای 30 تاثیرگذار هستند؟

بله، ضد آفتاب‌های بین SPF 30 تا 50 کار می‌کنند. با این‌حال، تنها یک تفاوت کوچک وجود دارد، SPF 30 در برابر تقریباً 96٪ از اشعه ماوراءبنفش محافظت می‌کند در حالی که SPF 50 باعث محافظت 98٪ در برابر نور خورشید می‌شود. بنابراین، SPF بالاتر لزوماً به معنای محافظت بیشتر نیست.

5. تعداد SPF لوسیون‌های ضد آفتاب به چه معناست؟

SPF به توانایی یک ضد آفتاب برای جلوگیری از اشعه UVB که می‌تواند باعث آفتاب سوختگی شود و همچنین اشعه UVA که می‌تواند باعث آسیب عمیق‌تر پوست شود، اشاره دارد. هرچه عدد SPF بیشتر باشد، محافظت بالاتری دارد. اما هیچ کدام 100% محافظت نمی‌کند. این عدد بسته به نوع پوست شما مدت زمانی را نشان می‌دهد که پوست شما از سوختن محافظت می‌شود. اولین نشانه قرمزی را در زیر نور خورشید بدون هیچ‌گونه محافظتی بررسی کنید (به عنوان مثال، 3 دقیقه). این عدد را در SPF ضرب کنید، یعنی 50 * 3 (اگر SPF 50 باشد) = 150 دقیقه ضد آفتاب.

 

آیا کرم ضد آفتاب تاریخ مصرف گذشته کار می‌کند؟

تمام ضدآفتاب‌ها دارای تاریخ انقضا بر روی محصول هستند. مدت زمان ماندگاری معمول ضد آفتاب بین دو تا سه سال است. با این‌حال، شما هنوز هم می‌توانید آن را کمی بیش از سه سال استفاده کنید.

منابع

1. محصولات ضد آفتاب منطقی برای توسعه فرمول استفاده و ملاحظات نظارتی
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/pmc/articles/PMC6978633/

2. کرم ضد آفتاب و پیشگیری از پیری پوست یک کارآزمایی تصادفی شده
https://www.researchgate.net/publication/237016903_Sunscreen_and_Prevention_of_Skin_Aging_A_Randomized_Trial 

3. آفتاب سوختگی و خطر ملانوم جلدی آیا سن اهمیت دارد؟ یک متاآنالیز جامع
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S104727970800094X

4. کرم های ضد آفتاب - بهترین ماده آرایشی
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12967508/ 

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری