دکتر لوکس دکتر لوکس

راهکارهای جلوگیری از جویدن ناخن و خطرات احتمالی آن

راهکارهای جلوگیری از جویدن ناخن و خطرات احتمالی آن

راهکارهای جلوگیری از جویدن ناخن و خطرات احتمالی آن

جویدن ناخن معمولا از دوران کودکی شروع می‌شود و تا بزرگسالی ادامه می‌یابد. ناخن جویدن یک مشکل رایج است، که می‌تواند ناشی از استرس و اضطراب باشد.

اگرچه ممکن است متوقف کردن این رفتار ساده به نظر برسد، اما بسیاری از افرادی که تلاش کرده‌اند این عادت را ترک کنند موفق نشده‌اند. آنها نه تنها ناخن‌های نامرتب دارند، بلکه آسیب به پوست و درد اطراف بستر ناخن را نیز تجربه می‌کنند.

در این مقاله درباره رفتارهایی که منجر به ناخن جویدن می‌شود، نحوه پرهیز از جویدن ناخن‌ها و زمان مراجعه به پزشک صحبت می‌کنیم.

آنچه در این مقاله به آن می پردازیم:

  • چه چیزی باعث جویدن ناخن می شود؟
  • آیا استرس و اضطراب باعث جویدن ناخن می شود؟
  • کسالت چگونه باعث ناخن جویدن می شود؟
  • آیا بین اختلالات سلامت روان و جویدن ناخن ارتباطی وجود دارد؟
  • آیا جویدن ناخن علت ژنتیکی دارد؟
  • عوارض و خطرات ناخن جویدن
  • چگونه جویدن ناخن را متوقف کنیم
  • چه زمانی باید به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مراجعه کرد؟

چه چیزی باعث جویدن ناخن می‌شود؟

جویدن ناخن یا اونیکوفاژی به عنوان نظافت پاتولوژیک نیز شناخته می‌شود. جویدن ناخن می‌تواند ناشی از برخی از اختلالات وسواسی-اجباری (OCDs) مانند تریکتوتیلومانیا (کشیدن مو) و درماتیلومانیا (سوختن پوست) باشد. همچنین می‌تواند ناشی از استرس و اضطراب، بی‌حوصلگی و اختلالات روانی باشد.

 

آیا استرس و اضطراب باعث جویدن ناخن می‌شود؟

رفتارهایی که در بالا ذکر شد ممکن است توسط رویدادهایی که باعث استرس و اضطراب می‌شوند، تحریک شوند. ناخن جویدن راهی برای رهایی از استرس و اضطراب است زیرا به افراد احساس خوبی می‌دهد.

کسالت چگونه باعث ناخن جویدن می‌شود؟

یک مقاله علمی آمریکایی منتشر شده در سال 2015 بیان می‌کند که استرس تنها دلیل اختلال ناخن جویدن نیست، بلکه کسالت و ناامیدی نیز می‌تواند نیاز به انجام کار و مشغول بودن و در نهایت ناخن جویدن را تحریک کند. این نوع رفتار می‌تواند توسط یک شخصیت کمال‌گرا ایجاد شود.

 

آیا بین اختلالات سلامت روان و جویدن ناخن ارتباطی وجود دارد؟ 

نسخه پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی انجمن روانپزشکی آمریکا (DSM-5) اشاره می‌کند که ناخن جویدن یک اختلال رفتاری تکراری متمرکز بر بدن است که در زیر مجموعه‌ی اختلال وسواس فکری-اجباری فهرست شده است.

طبق گفته انجمن روانپزشکی آمریکا، اختلال وسواس فکری-اجباری زمانی است که فرد «افکار، ایده‌ها، یا احساسات ناخواسته (وسواس) داشته باشد که او را به انجام کاری تکراری (اجبار) وادار می‌کند».

رفتارهایی از این نوع می‌تواند فعالیت‌های روزمره و تعاملات شخصی فرد را مختل کند. عمل نکردن به رفتار اجباری بیشتر باعث ناراحتی می‌شود تا تسکین و در صورت جویدن اجباری ناخن، فرد احساس خوبی دارد و استرسش از بین میرود.

سایر اختلالاتی که ناخن جویدن ممکن است یکی از نشانه های وجود و تشخیص آن اختلال باشد عبارتند از:
• اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD)
• اختلال نافرمانی مخالف (زمانی که فردی نسبت به افراد صاحب قدرت، سرکشی و نافرمانی می‌کند)
• اختلال اضطراب جدایی
• سندرم تورت 4

 

آیا جویدن ناخن علت ژنتیکی دارد؟

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که اگر ناخن جونده هستید، به احتمال زیاد این عادت را از والدین خود از طریق ژنتیک گرفته‌اید.

اگر جویدن ناخن دارای علت اختلال وسواس فکری باشد، مطالعات جمع آوری شده از طریق خانواده ممکن است نشان دهد که این اختلال ژنتیکی است. اما تا به امروز، تنها سه مطالعه پیوندی در سطح ژنوم تکمیل شده است که شواهدی را نشان می‌دهد، اما نتایج قطعی ارائه نمی‌کند.

عوارض و خطرات ناخن جویدن

جویدن ناخن عوارض جسمی و روانی زیادی دارد که عبارتند از:
• آسیب به کوتیکول و پوست اطراف آن؛ قرمزی و درد
• عفونت باکتریایی احتمالی در بستر ناخن و دهان شما
• مسائل دندانپزشکی
• مسائل روانی مانند عزت نفس، شرم، افسردگی
• مشکلات در روابط

ناخن جویدن در طولانی مدت می‌تواند رشد طبیعی ناخن را مختل کند و منجر به تغییر شکل ناخن‌ها شود. در برخی موارد، جویدن شدید ناخن تا نوک می‌تواند ناشی از اختلال وسواس فکری باشد.

 

چگونه جویدن ناخن را متوقف کنیم

برای از بین بردن عادت یا درمان طولانی مدت ناخن جویدن که ناشی از اختلالات روانی است، چندین راه حل، از کوتاه کردن ناخن تا درمان شناختی رفتاری (CBT) ممکن است کمک کننده باشد.

1. آنها را کوتاه کنید

ساده‌ترین راه حل این است که ناخن‌های خود را به سادگی کوتاه کنید. با این حال، اگر اغلب استرس و اضطراب را تجربه می‌کنید یا به اختلال وسواس فکری-اجباری مبتلا هستید، حتی ناخن‌های کوتاه ممکن است شما را از جویدن آن‌ها یا جویدن کوتیکول منصرف نکند.

 

2. اغلب مانیکور یا اصلاح کنید

صرف زمان و هزینه برای مانیکور یا کوتاه کردن ناخن اغلب ممکن است یک انگیزه برای نجویدن ناخن‌هایتان باشد. گزینه دیگر استفاده از دستکش برای جلوگیری از جویدن ناخن است.

 

3. دستان خود را مشغول نگه دارید

یک راه آسان و کارآمد برای دور نگه داشتن انگشتان از دهان این است که دستان خود را مشغول نگه دارید. فعالیت‌های خلاقانه‌ای وجود دارد که می‌تواند حواس شما از جویدن ناخن‌هایتان پرت کند، مانند:
• آشپزی
• قلاب‌بافی
• بافندگی
• رنگ‌آمیزی
• مجسمه‌سازی
• کارسفالی

4. از لاک ناخن تلخ استفاده کنید

می‌توانید لاک ناخن با طعم تلخ را در یک داروخانه محلی پیدا کنید و آن را به ناخن‌های خود بزنید.

برای خرید لاک ناخن از سایت دکتر لوکس کلیک کنید.

 

5. استرس و اضطراب را مدیریت کنید

یکی از روش‌های جلوگیری از جویدن ناخن، دانستن عواملی است که شما را مضطرب یا کسل می‌کند. اگر نمی‌توانید ناخن جویدن را متوقف کنید، با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود صحبت کنید تا شما را به یک درمانگر ارجاع دهد. با کمک درمانگر، می‌توانید روش‌های درمان شناختی رفتاری را برای شناسایی یا اصلاح رفتار خود بیاموزید. اگر اختلالی دارید، ممکن است نیاز به درمان مناسب با دارو داشته باشید.

 

چه زمانی باید به یک ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی مراجعه کرد

عادت شما به جویدن ناخن ممکن است نیازی به مراجعه به پزشک نداشته باشد، اما اگر بستر ناخن شما عفونی شده باشد و عفونت به دهان شما سرایت کرده باشد، باید به پزشک مراجعه کنید تا تحت درمان با آنتی بیوتیک قرار بگیرید. اگر ناخن جویدن شما به حدی رسیده است که نمی‌توانید آن را متوقف کنید و بر عزت نفس و روابط شما تأثیر می‌گذارد، برای مراجعه به یک درمانگر درخواست کنید.

خلاصه

جویدن ناخن معمولا از دوران کودکی شروع می‌شود و ممکن است تا بزرگسالی ادامه یابد. اگرچه جویدن ناخن یک عادت رایج است، اما برای برخی افراد ممکن است یک اختلال وسواسی-اجباری نیز داشته باشند. برای ترک این عادت، ممکن است از رویکردهای خوش خیم مانند مشغول نگه داشتن دستان خود استفاده کنید، اما اگر احساس می‌کنید عادت شما از کنترل خارج شده است، ممکن است نیاز به درمان داشته باشید تا مشخص شود چه چیزی باعث شروع فعالیت می شود.

منبع: How to Stop Nail Biting

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری