ماه لوکس ماه لوکس موبایل

فواید باورنکردنی روغن گل مغربی

فواید باورنکردنی روغن گل مغربی

فواید باورنکردنی روغن گل مغربی

فواید باورنکردنی روغن گل مغربی - The Incredible Benefits Of Evening Primrose Oil

 

روغن گل مغربی چیست؟

گل مغربی با نام علمی Oenothera biennis و نام عمومی Evening primrose از گیاهان بومی آمریکای شمالی و جنوبی است که در سراسر اروپا و مناطقی از آسیا نیز می‌روید. گلهای زردی دارد که هنگام غروب آفتاب باز می‌شوند و در طول روز بسته می‌شوند. روغن دانه گل مغربی شامل اسیدهای چرب امگا-6، از جمله اسید گاما-لینولنیک (GLA) است.

بومیان آمریكا از گیاه گل مغربی برای ضرب دیدگی و كبودی استفاده می‌کنند و از ساقه و آب برگ آن به عنوان داروهای محلی برای التهابات پوستی استفاده می‌کنند. از برگ های آن برای مشکلات گوارش و گلو درد استفاده می‌کنند.

 

روغن گل مغربی های هلث

 

خواص روغن گل مغربی

پزشکان معتقدند که روغن گل مغربی می‌تواند به درمان بسیاری از بیماری ها از جمله آکنه، نوروپاتی دیابتی، اگزما، پوکی استخوان، پسوریازیس، سندرم قبل از قاعدگی (PMS) و آرتریت روماتوئید کمک کند. روغن گل مغربی با کاهش التهاب پوستی و سلول‌هایی که باعث ایجاد زخم می‌شوند، آکنه‌های پوستی را از بین می‌برد. ضمن اینکه می‌تواند رطوبت پوست را حفظ کند. براساس تحقیقی که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، این روغن به رفع پوسته پوسته شدن و خشکی در ناحیه لب‌ها کمک می‌کند. مردانی که به اختلالات نعوظ یا ناتوانی جنسی مبتلا هستند می‌توانند از کپسول روغن گل مغربی استفاده کنند.

 

روغن گل مغربی

 

تسکین علائم قبل از قاعدگی

  • قبل از قاعدگی زنان، علائمی مانند افسردگی، نفخ، حساس شدن و آسیب‌پذیری رخ می‌دهد. اصطلاحا به این علائم در پزشکی سندروم پیش از قاعدگی یا PMS گفته می‌شود. ظاهرا روغن گل مغربی می‌تواند در تسکین علائم قبل از قاعدگی هم مؤثر واقع شود. محققان معتقدند، علت اینکه بعضی از زنان دچار این علائم می‌شوند، حساسیت آنها به سطح پرولاکتین در بدن است. اسید گاما لینولنیکِ موجود در روغن گل مغربی به ماده‌ای موسوم به پروستاگلاندین ای‌۱ (prostaglandin E1) بدل می‌شود. به نظر می‌رسد که این ماده میتواند مانع از تحریک علائم قاعدگی از سوی پرولاکتین شود. به عبارت بهتر، نقش پرولاکتین در تحریک علائم PMS را کاهش می‌دهد.
  • در سال ۲۰۱۰، پژوهشی انجام شد که نشان می‌داد، مصرف مکمل‌هایی حاوی ویتامین B6، ویتامین E و روغن گل مغربی به کاهش علائم قبل از قاعدگی یا همان PMS کمک می‌کند. البته هنوز، نمی‌توان درباره اثرگذاری صد در صد روغن گل مغربی در کاهش ناراحتی‌های قبل از قاعدگی نظری داد، چون برخی تحقیقات بر مفید بودن آن صحه نمی‌گذارند.
  • برای استفاده از این روغن در جهت کاهش علائم قبل از قاعدگی باید تا ۱۰ ماه، شِش تا ۱۲ کپسول (۵۰۰ تا شِش‌هزار میلی‌گرم) را یک تا چهار بار در روز مصرف کنید. در آغاز، بهتر است از دُوزهای کم شروع کنید و اگر لازم شد برای کاهش ناراحتی‌های قبل از قاعدگی، دوز مصرفی را بالا ببرید.

کاهش گُرگرفتگی

  • گرگرفتگی یکی از علائم شایع و ناخوشایند یائسگی است. گرگرفتگی در اثر کاهش سطح هورمون استرادیول ایجاد می‌شود.از مدت ها قبل خانم ها روغن گل مغربی را برای درمان گرگرفتگی در دوران یائسگی استفاده می‌کردند. براساس نتایج یک پرسش‌نامه، مصرف روغن گل مغربی روی فعالیت‌ها و روابط اجتماعی و جنسی زنان هم اثرات مثبت می‌گذارد.
  • بعضی محققان معتقدند که شواهد کافی برای اثرگذاری داروهای خانگی حاوی روغن گل مغربی در کاهش گرگرفتگی وجود ندارد. در حالی که شواهد و قرائن یک مطالعه در سال 2013 در Archives of Gynecology and Obstetrics نشان داد که دوز 500 میلی گرمی روزانه روغن گل مغربی باعث تسکین گرگرفتگی پس از شش هفته می‌شود.

 

روغن گل مغربی

 

کاهش درد پستان

  • بعضی از زنان در دوران قاعدگی و قبل از آن، دچار درد در ناحیه پستان‌ها می‌شوند. ظاهرا مصرف روغن گل مغربی می‌تواند، درد سینه را کاهش دهد. اسید گاما لینولنیکِ موجود در روغن گل‌مغربی باعث کاهش التهاب می‌شود و نمی‌گذارد پروستاگلادین باعث ایجاد درد در پستان‌ها شود. تحقیقات نشان می‌دهد، مصرف روغن گل مغربی یا ترکیب این روغن و ویتامین E به مدت شش ماه می‌تواند باعث کاهش دردهای دوره‌ای سینه در زمان قاعدگی شود.
  • برای استفاده از این روغن در جهت کاهش درد پستان می‌توان به مدت شش ماه، روزانه یک تا سه گرم یا ۲.۴ میلی‌لیتر از آن را مصرف کرد. مصرف ۱۲۰۰ میلی‌گرم از ویتامین E به مدت شِش ماه هم می‌تواند این درد را کاهش دهد.

اگزما

  • در دهه 1980، دیوید هوروبین، کارآفرین کانادایی، به عنوان یک درمان موثر برای اگزما، روغن گل مغربی را معرفی کرد. علی رغم پاسخ مثبت مصرف کنندگان، از آن زمان بسیاری از ادعاهایش در تحقیقات ابطال شد.
  • اگزما نوعی التهاب پوستی است و استفاده از روغن گل مغربی می‌تواند به بهبود آن کمک کند. بنا به مجموعه‌ای از تحقیقات قدیمی، این روغن در بهبود سلامت لایه بیرونی پوست اثرگذار است، ولی با وجود این، بعضی از مطالعات و پژوهش‌ها نشان می‌دهد که نوع خوردنی روغن مذکور در رفع اگزما اثرگذار نیست. البته این نتیجه‌گیری درباره نوع خوراکی روغن گل مغربی عنوان شده و درباره نوع موضعی آن، نتیجه‌گیری خاصی مطرح نشده است.
  • در تحقیقات مختلفی که در زمینه سنجش اثرگذاری این روغن برای درمان اگزمای پوستی صورت گرفته بود، به شرکت‌کنندگان در تحقیق، به مدت ۱۲ هفته و به تعداد دو بار در روز، یک تا چهار کپسول گل مغربی داده می‌شد. برای استفاده موضعی از این روغن هم باید تا چهار ماه، یک میلی‌لیتر از روغن با غلظت ۲۰ درصد را به تعداد دو بار در روز استفاده کنید.بسیاری از دانشمندان نتایج یکسانی ازبررسی تأثیر روغن گل مغربی در درمان پسوریازیس یا آکنه گرفته اند.

 

 کپسول روغن گل مغربی 1300 میلی گرم هلث اید 30 عددی

 

روماتیسم مفصلی

  • آرتریت روماتوئید نوعی آرتریت خود ایمنی است که در درجه اول مفاصل را درگیر می‌کند. بررسی ها نشان می‌دهد که مصرف مکمل روغن گل مغربی و سایر منابع GLA سبب کاهش درد مفاصل و التهاب در بیماری های مفصلی می‌شود و عملکرد افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید خفیف تا متوسط را بهبود بخشد.
  • با بررسی سال 2011 استرالیا، نتیجه گیری شد که GLA موجود در گل مغربی، دانه گل گاوزبان یا روغن دانه گیاه توت سیاه موجب تسکین "متوسط" درد و ناتوانی در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید می‌شود.

 

روغن گل مغربی

 

پوکی استخوان

  • افزایش مصرف چربی اشباع نشده با کاهش خطر پوکی استخوان (از بین رفتن مواد معدنی استخوان) به ویژه در زنان یائسه مرتبط است. روغن گل پامچال تقریباً كاملاً از چربی اشباع نشده تشكیل شده است که برای از بین رفتن پوکی استخوان بسیار مناسب است.
  • یک مطالعه 18 ماهه از آفریقای جنوبی گزارش داد که استفاده ترکیبی از روغن گل پامچال، روغن ماهی و مکمل های کلسیم باعث کاهش و از دست دادن پوکی استخوان در زنان مسن (متوسط سن 79 سال) می‌شود.

 

نوروپاتی دیابتی

  • در سال 1993، روغن گل مغربی اولین بار به عنوان درمان احتمالی نوروپاتی دیابتی پیشنهاد شد، آسیب دیدن اعصاب در اثر بالا بودن قند خون را “نوروپاتی دیابتی” می‌نامند. این مشکل یکی دیگر از عوارض کنترل نکردن قند خون در بیماران دیابتی است. بیماران دیابتی‌ از سوزن سوزن شدن و گرفتگی دست‌ها و پاها به صورت موقتی و یا بطور متناوب ابراز ناراحتی می‌کنند. این موضوع در واقع مرحله آسیب رسیدن به اعصاب است و  اعصاب محیطی درگیر می‌شوند. به مرور دردها بیشتر و شدیدتر و طولانی‌تر میشوند. بیحسّی در پاها باعث می‌شود تا فرد دیابتی به طور مکرر به پاهایش ضربه ‌بزند زیرا متوجه حس آن نمی‌شود در این مرحله است که دچار “پای دیابتی” شده است.
  • یک مطالعه 12 ماهه از هند، با حضور 80 نفر مبتلا به نوروپاتی دیابتی شدید، نتیجه گرفت که یک دوز روزانه 500 تا 1000 میلی گرم روغن گل مغربی همراه با 400 میلی گرم ویتامین E باعث تسکین درد در 88 درصد از شرکت کنندگان می‌شود.

 

کاهش فشار خون بالا

  • هنوز کاملا اثبات نشده که مصرف روغن گل مغربی می‌تواند باعث کاهش فشار خون بالا شود. در سال ۲۰۱۳، پژوهشی صورت گرفت که نشان میداد مصرف روغن گل مغربی تا حدی در کاهش فشار خون بالا نقش دارد. البته بعضی از پژوهش‌ها مانند آنچه در سال ۲۰۱۱ انجام شد هم نشان می‌دهد که مصرف این روغن دقیقا به کاهش فشار خون در دوران بارداری یا پره‌اکلامپسی کمکی نمی‌کند.
  • در هر حال، اگر قصد مصرف روغن گل مغربی برای کاهش فشار خون را دارید، نباید آن را هم‌زمان با داروها و مکمل‌های کاهنده فشار خون استفاده کنید. مصرف ۵۰۰ میلی‌گرم از این روغن به اندازه دو بار در روز، زیر نظر پزشک مانعی ندارد.

 

روغن گل مغربی

 

بهبود سلامت قلب

  • بیماری های قلبی در تمام جهان بسیار شایع است. مثلا در کشور بزرگی مانند آمریکا، این بیماری‌ها در سال، جان بیش از ۶۰۰ هزار نفر را می‌گیرد. بسیاری از افراد در سراسر دنیا با مشکلات قلبی دست و پنجه نرم می‌کنند. از این میان، تعدادی از درمان‌های خانگی مانند روغن گل مغربی بهره می‌برند. بنا به تحقیقی که در سال ۲۰۱۴ روی موش‌ها انجام شد، روغن گل مغربی دارای خواص ضد التهابی است و کلسترول خون را کاهش می‌دهد. بسیاری از افراد دچار بیماری‌های قلبی در بدن خود التهاباتی دارند که البته دقیقا مشخص نیست این التهابات باعث بروز مشکلات قلبی شده است یا خیر.
  • می‌توانید زیر نظر پزشک و به مدت چهار ماه، ۱۰ تا ۳۰ میلی‌لیتر کپسول پریم رز اویل را مصرف کنید و شاهد بهبود سلامت عمومی قلبتان باشید. اگر داروهای دیگری هم برای قلب‌تان مصرف می‌کنید، حتما در استفاده از این روغن و مکمل‌های آن دقت کنید.

 

پیشگیری از ناتوانی مردان و نازایی زنان

از طریق بهبود جریان خون، GLA موجود در روغن گل مغربی به مواردی از درمان ناتوانی جنسی در مردان که ناشی از اختلال های جریان خون در اعضای تناسلی است، کمک می‌کند. برای این منظور روغن معمولا با ویتامین C و Ginko Biloba تجویز می‌شود. به علاوه روغن به مدت طولانی مصرف می‌شود. GLA از تنگ شدن عروق خونی پیشگیری کرده و سپس از تشکیل پلاک در جدار رگ به دنبال افزایش کلسترول جلوگیری می‌کند. به علاوه با بهبود عملکرد رحم در زنانی که نازایی دارند، مفید واقع می‌شود.

 

جلوگیری از بروز علائم ترک الکل 

GLA باعث ترشح نوع خاصی پروستاگلاندین به نام پروستاگلاندین E در مغز می‌شود که با حمایت غیر مستقیم از کبد و سیستم عصبی از علائم ترک الکل نظیر افسردگی و تشنج پیشگیری می‌کند.

درمان کاهش حافظه ناشی از آلزایمر

روغن گل مغربی با بهبود انتقال ایمپالس های عصبی در درمان اختلال های پیش رونده مغزی مفید است.

 

عوارض جانبی احتمالی

  • در بعضی موارد، روغن گل پامچال ممکن است عوارض جانبی مانند ناراحتی معده، سردرد، حالت تهوع و اسهال ایجاد کند.
  • در صورت داشتن شرایط پزشکی خاص، روغن گل مغربی باید با احتیاط مصرف شود.

 

  • در میان آنها:
  1. روغن گل مغربی ممکن است خطر خونریزی را در افراد مبتلا به اختلالات خونریزی یا کسانی که از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می‌کنند (رقیق کننده های خون) افزایش دهد.
  2. اگر جراحی پیش رو دارید، باید از دو هفته قبل مصرف روغن گل مغربی را متوقف کنید تا از خونریزی بیش از حد جلوگیری کند.

 

روغن گل مغربی

 

تداخل دارویی 

روغن گل مغربی می‌تواند با تعداد قابل توجهی از داروها تداخل داشته باشد، یا اثر دارو را كاهش دهد و یا باعث ایجاد عوارض جانبی شود.

این داروها شامل:

  • داروهای ضد لخته
  • داروهای ضد انعقادی مانند کومادین (وارفارین)، هپارین، لوونوکس (انوکساپارین) و پلاویکس (کلوپیدوگرل)
  • داروهای ضد روان پریشی مانند کمپازین (پروکلرپرازین)، ملاریل (تیوریدازین)، پرماتیل (فلوفنازین)، استلازین (تری فلووپرازین) و تورازین (کلرپرومازین)
  • داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) مانند آسپیرین، ادویل (ایبوپروفن)، آلو (ناپروکسن) و ولتارن (دیکلوفناک)
  • در صورت استفاده از روغن گل مغربی - یا هرگونه مكمل دیگر - برای جلوگیری از تداخلات دارویی و عوارض جانبی جدی به پزشك خود مشاوره دهید.

مقدار و نحوه تهیه

از آنجا که این یک مکمل غذایی است، هیچ رهنمود جهانی برای استفاده مناسب از روغن گل مغربی وجود ندارد. به طور کلی، دوز روزانه 500 میلی گرم در بزرگسالان بی خطر تلقی می‌شود، اگرچه بسیاری از آنها می‌توانند تا 1300 میلی گرم در روز را هم مصرف کنند و هیچ عارضه جانبی ندارد. به دلیل عدم تحقیق، گل مغربی را نباید بدون مشورت با متخصص بهداشت و درمان برای كودكان تجویز كرد.

روغن گل مغربی به صورت مکمل بدون نسخه در داروخانه دکتر لوکس به فروش می‌سد.

لینک مشاهده و خرید

روغن گل مغربی

 

در صورت وجود هر گونه سوال و یا نیاز به مشورت برای ما نظرات خودتون رو زیر همین پست درج کنید.

سوالات شما توسط پزشکان داروخانه پاسخ داده خواهد شد.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری