بنر سال نو 1403 - دسکتاپ بنر سال نو 1403 - موبایل

نخ دندان چیست؟ فوائد و مضرات + روش استفاده از آن

نخ دندان چیست؟ فوائد و مضرات + روش استفاده از آن

نخ دندان چیست؟ فوائد و مضرات + روش استفاده از آن

ما می‌دانیم که همه باید هر روز از نخ دندان استفاده کنند. اما این توصیه آیا واقعیت دارد و ضروری است؟

نخ دندان کشیدن و تمیز کردن بین دندان‌ها مدت زیادی است که ادامه دارد. محققان شیارهای نخ دندان و خلال دندان را در دندان انسان‌های ماقبل تاریخ یافته‌اند. با ما همراه باشید و به فهرست زیر نگاهی بیندازید تا بدانید نخ دندان چه زمانی اختراع شد و چگونه به یک ابزار بهداشت دهان و دندان محبوب تبدیل شد.

 

آنچه در این مقاله به آن خواهیم پرداخت:

نخ دندان در چه سالی و توسط چه کسی اختراع شد؟

  • نوآوری‌های نخ دندان در جنس الیاف

5 فواید نخ دندان کشیدن

  • از شر پلاک خلاص می‌شوید
  • خطر ایجاد حفره را کاهش می‌دهد
  • به پیشگیری از بیماری لثه کمک می‌کند
  • بوی بد دهان را کاهش می‌دهد
  • ممکن است به سلامت قلب شما کمک کند

 

3 تا از مضرات نخ دندان کشیدن

  • وقتی الیاف نخ آن خوب نباشد
  • فرآیند معیوب نخ دندان کشیدن
  • به پیشگیری از بیماری لثه کمک می‌کند

انواع نخ دندان

بهترین راه برای نخ دندان کشیدن چیست؟

چند وقت یکبار (و چه زمانی) باید نخ دندان بکشید؟

اول مسواک بزنم یا نخ دندان بکشم؟

آیا می‌توانم بیش از حد نخ دندان بکشم؟

آیا جایگزینی برای نخ دندان کشیدن وجود دارد؟

 

نخ دندان در چه سالی و توسط چه کسی اختراع شد؟

اوایل دهه 1800:

دکتر Levi Spear Parmly، یک دندانپزشک آمریکایی از نیواورلئان است که با اختراع (یا اختراع مجدد) نخ دندان شناخته شد. در آن زمان، بسیاری از مردم به دلیل گران بودن مسواک، دندان‌های خود را مسواک نمی‌زدند. دکتر پارملی که نگران وضعیت دندان‌های بیمارانش بود، در کتاب خود، راهنمای عملی برای مدیریت دندان‌ها، درباره اهمیت مسواک زدن با خمیر دندان و نخ دندان (با نخ ابریشمی موم‌شده) نوشت.

1882:

شرکت Codman و Shortleft شروع به تولید انبوه نخ ابریشم بدون موم کرد.

1898:

جانسون و جانسون اولین شرکتی بود که حق اختراع نخ دندان را دریافت کرد.

1940:

در طول جنگ جهانی دوم بود که دکتر چارلز باس نخ نایلونی را به عنوان جایگزینی برای نخ ابریشم معرفی کرد. دکتر باس همچنین برای ساختن نخ دندان به بخش مهمی از بهداشت دهان و دندان مشهور است.

امروز:

انواع مختلفی از نخ دندان وجود دارد، از جمله انواع واکس‌دار یا بدون موم و انواع طعم‌دار.

 

لزوم استفاده از نخ دندان

 

نوآوری‌های نخ دندان در جنس الیاف (1940-1950)

در طول دهه 1940، نایلون جایگزین ابریشم به عنوان ماده‌ای برای نخ دندان شد. بافت ثابت و مقاومت آن در برابر خرد شدن نسبت به نسخه‌های ابریشمی نشان دهنده‌ی بهبود و توسعه‌ی آن‌ها شد. استفاده از نایلون همچنین در دهه 1940 باعث توسعه نخ‌های مومی و در دهه 1950 برای توسعه نوار دندانی شد.

 

5 فواید نخ دندان کشیدن

نخ دندان کشیدن منظم نقش مهمی در بهداشت دهان و دندان شما دارد. وقتی نخ دندان کشیدن را کنار می‌گذارید، پلاک بین دندان ها و در امتداد خط لثه شما ایجاد می‌شود. با گذشت زمان، این می‌تواند خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه را افزایش دهد.

طبق گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA)، پاک کننده‌های بین دندانی مانند نخ دندان نقش حیاتی در از بین بردن پلاک از مناطقی که مسواک نمی‌تواند به آنها برسد، دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فواید کلیدی نخ دندان و اینکه چند وقت یکبار و چه زمانی باید نخ دندان بکشید، ادامه مطلب را بخوانید. اگر به دنبال جایگزینی برای نخ دندان برای تمیز کردن بین دندان هستید، ما آن را نیز پوشش داده‌ایم.

 

مزایای استفاده از نخ دندان:

بیرون آوردن یک تکه پاپ کورن ماندگار یا برداشتن مقداری اسفناج باقیمانده از بین دندان‌ها احساس بسیار خوبی دارد.

اما، علاوه بر اینکه به دندان‌ها و لثه‌ها کمک می‌کند تا ظاهر و احساس خوبی داشته باشند، استفاده از نخ دندان فواید دیگری نیز دارد. بیایید به این مزایا با جزئیات بیشتری نگاه کنیم.

 

فواید استفاده از نخ دندان

 

1. از شر پلاک خلاص می‌شوید

پلاک یک لایه چسبنده بی‌رنگ است که در اطراف و بین دندان‌ها و در امتداد خط لثه جمع می‌شود.
هنگامی که باکتری‌های موجود در دهان با غذاها و نوشیدنی‌های نشاسته ای یا شیرین مخلوط می‌شوند، پلاک روی دندان‌ها و اطراف آن ایجاد می‌شود. این باکتری‌ها اسیدهایی آزاد می‌کنند که کربوهیدرات‌ها را تجزیه می‌کنند. اگر دندان‌هایتان را مسواک نمی‌زنید، باکتری‌ها، اسیدها و کربوهیدرات‌ها می‌توانند با هم ترکیب شوند و لایه‌ای از پلاک روی دندان‌ها و دور لثه‌تان تشکیل دهند.

باکتری‌های موجود در پلاک می‌توانند اسیدهایی را آزاد کنند که به مینای دندان شما حمله می‌کنند. اگر این اسیدها با مسواک زدن و نخ دندان برداشته نشوند، به مرور زمان منجر به ایجاد حفره می‌شود.
علاوه بر این، تجمع پلاک می‌تواند سفت شده و تبدیل به تارتار شود که در امتداد خط لثه شما جمع می‌شود. به گفته ADA، وقتی این اتفاق می‌افتد، خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش می‌دهید.
نخ دندان کشیدن منظم می‌تواند به حذف ذرات غذا از اطراف دندان‌ها و همچنین پلاک‌هایی که بین دندان‌های شما ایجاد می‌شود کمک کند.

 

2. خطر ایجاد حفره را کاهش می‌دهد

پوسیدگی دندان می‌تواند منجر به حفره شود که باعث ایجاد یک سوراخ کوچک در سطح سخت دندان شما به نام مینای دندان می‌شود.

اگرچه این فرآیند زمان بر است، اما هرچه پلاک بیشتری روی مینای دندان داشته باشید، خطر ایجاد حفره در شما بیشتر می‌شود.

نخ دندان بین دندان‌ها حداقل یک بار در روز می‌تواند به خلاص شدن از شر ذرات غذای پنهان و تجمع پلاک کمک کند و خطر پوسیدگی دندان را کاهش دهد.

 

3. به پیشگیری از بیماری لثه کمک می‌کند

ژنژیویت مرحله اولیه بیماری لثه است. یکی از اولین علائم التهاب لثه، التهاب اطراف لثه است. همچنین ممکن است هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن لثه‌های شما خونریزی کند.

اگر التهاب لثه درمان نشود، می‌تواند منجر به عفونت جدی‌تری به نام پریودنتیت شود. این می‌تواند باعث عقب‌رفتن یا دور شدن لثه‌ها از دندان‌هایتان شود. دندان‌های شما ممکن است تکیه گاه استخوانی خود را از دست داده و لق شوند. در صورت عدم درمان، پریودنتیت می‌تواند یک پاسخ التهابی در سراسر بدن شما ایجاد کند.

مسواک زدن دو بار در روز و نخ دندان کشیدن یک بار در روز می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری لثه کمک کند. تمیز کردن حرفه‌ای که توسط دندانپزشک شما هر 6 ماه یکبار انجام می‌شود نیز می‌تواند به سلامت لثه ها کمک کند.

 

4. بوی بد دهان را کاهش می‌دهد

بوی بد دهان (هالیتوزیس) یک مشکل رایج است. اما نخ دندان کشیدن یکی از ابزارهایی است که می‌توانید برای جلوگیری از بوی بد دهان از آن استفاده کنید.

هنگامی که غذا بین دندان‌های شما گیر می‌کند، به آرامی شروع به پوسیدگی می‌کند. اگر ذرات غذا را از بین نبرید، می‌تواند باعث ایجاد بوی بد در شما شود.

همچنین، اگر پلاک در اطراف یا بین دندان‌های شما ایجاد شود و شروع به فرسایش مینای دندان شما کند، می‌تواند باعث ایجاد حفره و بیماری لثه شود که به بوی بد دهان کمک می‌کند.

 

نخ دندان چیست و مضرات نخ دندان کشیدن

 

5. ممکن است به سلامت قلب شما کمک کند

بهداشت خوب دندان فقط به دندان‌ها و لثه های شما کمک نمی‌کند. ممکن است برای سلامت قلب شما نیز مفید باشد.

بر اساس یک مطالعه بزرگ در سال 2019، شرکت کنندگانی که استانداردهای بالایی از بهداشت دهان را رعایت می‌کردند، در معرض کاهش خطر فیبریلاسیون دهلیزی و نارسایی قلبی بودند.

همانطور که گفته شد، منبع مورد اعتماد انجمن قلب آمریکا می‌گوید که ارتباط بین سلامت دهان و سلامت قلب ممکن است باعث ارتباط بین سلامت دهان و سلامت کلی بدن شما شود.

صرف نظر از این، نخ دندان کشیدن یک راه ساده و کم‌هزینه برای کمک به افزایش بهداشت دهان و دندان و همچنین سلامت کلی شما است.

 

3 تا از مضرات نخ دندان کشیدن:

استفاده از نخ دندان چنین ضرری ندارد و نخ دندان کشیدن نمی‌تواند فرد را دچار مشکل کند، اما موارد کمی وجود دارد که انجام نخ دندان به روش اشتباه ممکن است باعث ایجاد اختلال شده باشد. برخی از مضرات احتمالی نخ دندان را بشناسید.

 

1- وقتی الیاف نخ آن خوب نباشد

مارک‌های کمی وجود دارند که از نخ‌های خشن استفاده می‌کنند که در درازمدت آسیب زیادی به بار می‌آورند. نخ های نخ دندان به دو صورت واکس دار و بدون موم در دسترس هستند.

حالا اینکه کدام نخ بهتر است ممکن است تصمیم‌گیری آسان نباشد و می‌توان آن را بر اساس اولویت‌های فردی یا طبق پیشنهاد دندانپزشک انتخاب کرد.

 

2- فرآیند معیوب نخ دندان کشیدن

افرادی که نخ دندان کشیدن را بلد نیستند، در نهایت به لثه‌هایشان آسیب میرسانند.
نخ دندان کشیدن باید در حرکت رو به بالا یا پایین انجام شود. نباید به عنوان چوب بری که چوب را اره می‌کند استفاده شود.

هنگامی که این فرآیند به طور دقیق انجام نشود، ممکن است باعث آسیب به دندان‌ها و یا لثه شود. این یکی از رایج ترین معایب نخ دندان کشیدن است، زیرا اکثر مردم از روش استفاده صحیح نخ دندان بی‌اطلاع هستند.
شما نباید بیش از یک یا دو دقیقه برای کشیدن نخ دندان وقت بزارید، مگر در مواردی که دندانپزشک شما توصیه کرده است.

 

3- وسواس نخ دندان

وقتی صحبت از نخ دندان کشیدن به میان می‌آید، تعداد کمی از مردم در مورد آن وسواس نشان می‌دهند، نخ دندان کشیدن بیش از حد یا بیش از حد تهاجمی می‌تواند فشار زیادی به لثه وارد کند. با این حال، یکی دیگر از معایب رایج نخ دندان کشیدن این است که می‌تواند به خط لثه آسیب برساند، در نتیجه لثه ها را در برابر آسیب بیشتر آسیب پذیر می‌کند.

 

انواع نخ دندان

 

انواع نخ دندان

نخ دندان استاندارد به طور کلی در دو نوع وجود دارد: اپیلاسیون و بدون موم. انتخاب بین این دو اغلب به ترجیح شخصی بستگی دارد، به ویژه از آنجایی که ADA ادعا می‌کند تفاوتی بین اثربخشی این دو نوع وجود ندارد. اگر دندان‌های شما به هم نزدیک‌تر یا شلوغ هستند، یک پوشش مومی ممکن است ورود به آن فضاهای تنگ را آسان‌تر کند.
نخ دندان همچنین به صورت نواری عرضه می‌شود که پهن‌تر و مسطح‌تر است و در صورت وجود شکاف در دندان‌هایتان به خوبی کار می‌کند.

علاوه بر این، اگر بریس، پل یا شکاف دارید، ممکن است بخواهید یک سوپر نخ را امتحان کنید. این نوع نخ دارای نخ معمولی، نخ اسفنجی و نخ دندان با انتهای سفت است.

 

بهترین راه برای نخ دندان کشیدن چیست؟

نخ دندان کشیدن یک عادت مهم بهداشت دهان و دندان است. مواد غذایی را که بین دندان‌های شما گیر کرده است، تمیز کرده و از محل خارج می‌کند، که باعث کاهش باکتری‌ها و پلاک‌ها در دهان می‌شود. پلاک یک لایه چسبناک است که روی دندان ها ایجاد می‌شود و به ایجاد حفره و بیماری لثه کمک می‌کند.
اگرچه بسیاری از افراد روزانه دندان‌های خود را مسواک می‌زنند، اما همه افراد به همان اندازه که مسواک می‌زنند، نخ دندان نمی‌کشند.

البته فقط نخ دندان کشیدن کافی نیست. استفاده صحیح از نخ دندان مهم است. نخ دندان نامناسب به طور بالقوه می‌تواند به دندان‌ها و لثه‌های شما آسیب برساند. بنابراین، اگر در مورد روش صحیح تمیز کردن بین دندان‌های خود مطمئن نیستید، در اینجا راهنمای گام به گام بهترین راه برای نخ دندان کشیدن آورده شده است.

 

چند وقت یکبار و چه زمانی باید از نخ دندان استفاده کرد؟

ADA توصیه می‌کند دندان‌های خود را به مدت 2 دقیقه دو بار در روز مسواک بزنید و حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید. برخی افراد ترجیح می‌دهند در طول برنامه صبحگاهی خود از نخ دندان استفاده کنند، در حالی که برخی دیگر تمیز کردن دندان‌هایشان را در شب دوست دارند.

 

اول مسواک بزنم یا نخ دندان بکشم؟

تا زمانی که تمام دندان‌های خود را به طور کامل تمیز کنید و عادات بهداشت دهان و دندان را هر روز رعایت کنید، مهم نیست که ابتدا مسواک بزنید یا نخ دندان بکشید ولی به طور کلی با توجه به یک مطالعه در سال 2018  توصیه می‌شود قبل از مسواک زدن دندان‌های خود را نخ دندان بکشید. هنگامی که از نخ دندان استفاده می‌کنید، معمولاً ذرات غذا و پلاک اطراف دندان خود را شل می‌کنید. سپس عمل مسواک زدن به حذف پلاک و ذراتی که از روی دندان‌ها و خط لثه خود برداشته اید کمک می‌کند.

 

آیا می‌توانم بیش از حد نخ دندان بکشم؟

نه، شما نمی‌توانید بیش از حد نخ دندان بکشید مگر اینکه نخ دندان را اشتباه استفاده کنید. اگر هنگام نخ دندان کشیدن بیش از حد فشار وارد کنید، یا اگر خیلی شدید نخ دندان بکشید، ممکن است به دندان‌ها و لثه‌های خود آسیب برسانید.

ممکن است لازم باشد بیش از یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید، مخصوصاً بعد از غذا، تا مواد غذایی یا مواد زائد بین دندان‌هایتان را تمیز کنید.

 

آیا جایگزینی برای نخ دندان کشیدن وجود دارد؟

 

روش استفاده از نخ دندان

 

نخ دندان تمیز کردن بین دندان محسوب می‌شود. این به حذف پلاک بین دندانی (پلاکی که بین دندان‌ها جمع می‌شود) کمک می‌کند. همچنین به حذف مواد زائد مانند ذرات غذا کمک می‌کند.

ابزارهای تمیز کردن بین دندان عبارتند از:

  • نخ دندان (واکس شده یا بدون موم)
  • نوار دندانی
  • نخ دندان‌های از پیش نخ
  • نخ‌های آب
  • نخ‌های هوای برقی
  • کلنگ‌های چوبی یا پلاستیکی
  • برس‌های ریز نخ دندان (برس‌های پروکسی)

با دندانپزشک خود صحبت کنید تا ببینید کدام یک برای شما بهتر است. یکی را که دوست دارید پیدا کنید و به طور مرتب از آن استفاده کنید.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری