کد تخفیف خرید AVAL کد تخفیف خرید AVAL - موبایل

تفاوت دئودورانت با ضد تعریق در چیست؟

تفاوت دئودورانت با ضد تعریق در چیست؟

تفاوت دئودورانت با ضد تعریق در چیست؟

مطمئنا خیلی از ما در هنگام خرید محصولات بهداشتی این سوال برایمان پیش آمده است که دئودورانت و ضد تعریق چه تفاوتی با هم دارند و همیشه برای انتخاب گزینه‌ی مناسبمان سردرگم شدیم. وقتی نکات را بدانید، انتخاب آن ها برای شما آسانتر است.

در اینجا مقاله و راهنمای سریع ما پر از نکاتی است که به شما کمک می‌کند کدام یک را انتخاب کنید، چه زمانی از آن‌ها استفاده کنید به طوریکه در طول روز احساس راحتی داشته باشید.
 

آنچه در این مقاله به آن خواهیم پرداخت:

  • تاریخچه مختصری از ضد تعریق و دئودورانت
  • با دئودورانت با بوی بدن مبارزه کنید
  • دئودورانت چگونه کار می‌کند؟
  • کی و کجا باید از دئودورانت استفاده کرد؟
  • عرق کردن را با ضد تعریق قطع کنید
  • ضد تعریق چگونه کار می‌کند؟
  • چه زمانی و کجا باید از ضد تعریق استفاده کرد؟
  • آیا ضد تعریق بوی بد بدن را نیز کاهش می دهد؟
  • آیا ضد تعریق مضر است؟
  • دئودورانت در مقابل ضد تعریق: کدام یک بهتر است؟
  • چگونه هنگام خرید تفاوت بین ضد تعریق و دئودورانت را تشخیص دهیم؟
  • آیا می‌توانم از هر دو به طور همزمان استفاده کنم؟
  • در نتیجه تفاوت دوئودورانت با ضد تعریق در چیست؟

 

 

تاریخچه مختصری از ضد تعریق و دئودورانت

باور کنید یا نه، ضد تعریق‌ها و دئودورانت‌ها یک اختراع نسبتا مدرن هستند. قبل از اواخر دهه 1800، مردم عمدتاً خود را با عطر خیس می‌کردند تا بوی بد بدن خود را پنهان کنند.

وقتی می‌گوییم آنها خود را در عطر خیس می‌کردند، شوخی نمی‌کنیم! رومیان و یونانیان باستان به معنای واقعی کلمه در عطر غسل می‌کردند و لباس‌های خود را در آن خیس می‌کردند. برخی حتی آن را روی اسب‌ها و حیوانات خانگی خود می‌پاشیدند.

اولین دئودورانت در سال 1888 وارد بازار شد. این دئودورانت مام نام داشت و بیشتر خمیر مانند بود.

اندکی پس از آن اولین ضد تعریق، Everdry در سال 1903 عرضه شد. با این حال، 20 تا 30 سال دیگر طول کشید تا دئودورانت‌ها و ضد تعریق‌ها به بخشی از زندگی آمریکایی تبدیل شود.

عرق و بوی بدن هنوز یک موضوع تابو محسوب می‌شد، بنابراین مردم در مورد آن صحبت نمی‌کردند.

اما در حالی که راه زیادی را تا خیس کردن خود در عطر طی کرده‌ایم، بسیاری از ما هنوز در مورد تفاوت بین ضد تعریق و دئودورانت سردرگم هستیم.

با دئودورانت با بوی بد بدن مبارزه کنید

بیشتر مردم بوی بدن را با تعریق بیش از حد مرتبط می‌دانند، اما عرق شما در واقع بوی بدی نمی‌دهد.

بوی بدن زمانی ایجاد می‌شود که پروتئین‌ها و چربی‌های عرق شما با باکتری‌های روی پوست شما مخلوط شوند. قسمت‌هایی از بدن که هنگام تعریق بو تولید می‌کنند، دو چیز مشترک دارند: رشد بیشتر باکتری و غدد آپوکرین.

غدد آپوکرین که عمدتا در اطراف زیر بغل و کشاله ران شما قرار دارند، بدبوترین غدد هستند، زیرا عرقی که تولید می‌کنند حاوی چربی و پروتئین است. وقتی این عرق با باکتری‌های روی پوست شما مخلوط می‌شود، بوی بدی ایجاد می‌کند.

همچنین، از آنجایی که برخی از قسمت‌های بدن شما بیشتر مستعد رشد باکتری‌ها هستند، در معرض بوهای ناخواسته نیز هستند. مناطقی که محل اصلی رشد باکتری‌ها نیستند، ممکن است عرق کنند، اما بوی بدی نخواهند داشت.

به عنوان مثال، ممکن است صورت شما خیلی عرق کند یا با دست‌های لطیف خود مشکل داشته باشید، اما صورت و دستان شما وقتی عرق می‌کنید بویی ندارند. از طرف دیگر، مناطقی از بدن شما که مستعد سطوح بالای باکتری هستند، مانند زیر بغل و ناحیه کشاله ران، زمانی که عرق می‌کنید بوی بدی پیدا می‌کنند.

اساسا، بوی بد بدن از ترکیب خاصی از چربی و پروتئین موجود در عرق شما با باکتری‌های روی پوست شما، ایجاد می‌شود.


دئودورانت چگونه کار می‌کند؟

دئودورانت با از بین بردن باکتری‌های روی پوست شما عمل می‌کند. به این ترتیب وقتی عرق می‌کنید، باکتری کافی روی پوست شما نیست تا بو ایجاد کند. زیر بغل و ناحیه شرمگاهی شما هزاران مو دارد. این موها باکتری‌ها و عرق را نگه می‌دارند، به همین دلیل است که وقتی صحبت از بوی بدن می‌شود، این‌ها مشکل‌سازترین نواحی بدن شما هستند.


کی و کجا باید از دئودورانت استفاده کرد؟

دئودورانت برای استفاده در زیر بغل شما طراحی شده است. با این حال، برخی از زنان نیز از آن در زیر سینه‌های خود استفاده می‌کنند. همچنین بعضی افراد دئودورانت را در قسمت بالای ران داخلی (ناحیه بیکینی) می‌کشند تا جلوی بوی بد را بگیرند و از ساییدگی جلوگیری کنند. اما این خیلی مهم است که بدانید اینها مکان‌هایی نیستند که بتوان از دئودورانت استفاده کرد. برای این قسمت‌های بدن، پودر بچه گزینه بسیار بهتری است.

هنگامی که از حمام خارج می‌شوید، باید دئودورانت را به ناحیه زیر بغل خود بزنید. اما باید صبر کنید تا پوست شما کاملا خشک شود.

همچنین اگر احساس می‌کنید در طول روز ممکن است دوباره بدبو شوید، می‌توانید در اواسط روز از دئودورانت استفاده کنید. به هر حال، شما نمی‌خواهید فردی در دفتر باشید که بوی خیلی بدی می‌دهد‌، چون بسیار خجالت آور است
خوشبختانه، دئودورانت‌ها آنقدر کوچک و مسافرتی هستند که به راحتی در محل کار یا در کیف باشگاه بگذارید تا در اواسط روز دوباره از آن استفاده کنید.


کدام دئودورانت بهتر است؟

اگر درحال جستجو بهترین دئودورانت‌های موجود در بازار هستید، ممکن است کمی ناامید شوید زمانیکه متوجه شوید واقعاً برای همه‌ی افراد یک راه حل کلی و ثابت وجود ندارد. بدن هر کس متفاوت است. بنابراین دئودورانتی که دوست عزیز شما از آن بسیار راضی است ممکن است گزینه مناسبی برای شما نباشد. البته اصلا نگران نباشید چون محصولات زیادی در دسترس هستند.

 

 

در اینجا چند نکته برای خرید دئودورانت وجود دارد:

1- طبیعی در مقابل غیر طبیعی: اگر به دنبال مواد طبیعی هستید، گزینه‌های دئودورانت شما محدود می‌شود. مواد طبیعی یک جنبه منفی دارند زیرا بو‌زدایی آن‌ها اغلب کمتر موثر است یا حتی مثلا جوش شیرین موجود در دئودورانت به این معروف است که زیر بغل شما را میسوزاند.

2- چه مدت بو را کنترل می‌کند؟ حتی اگر یک دئودورانت بوی خوبی داشته باشد سعی کنید تست بوی آن را در نظر بگیرید. گاهی اوقات ممکن است مجبور شوید یک دئودورانت با بوی شیرین را فدای دئودورانتی کنید که مدت طولانی‌تری بوی بد را از بین می‌برد. امیدوارم بتوانید یک دئودورانت را پیدا کنید که بوی عالی دارد و در تمام طول روز ماندگاری دارد.

3- دئودورانت‌های ترکیبی ضد تعریق: اکثر گزینه‌هایی که در فروشگاه پیدا می‌کنید ترکیبی از دئودورانت و ضد تعریق است. بنابراین وقتی محصولی را از یک شرکت محبوبتان انتخاب کنید و برچسب آن را بخوانید، به احتمال زیاد متوجه خواهید شد که محصول در واقع هم دئودورانت و هم ضد تعریق است. اگر میخواهید هم ‌بوی بدن را بپوشانید و هم از تعریق جلوگیری کنید، این گزینه برای شما بهترین است. اما اگر بیش از حد عرق می‌کنید، ممکن است ضد تعریق موجود در دئودورانت شما کافی نباشد. شما باید علاوه بر دئودورانت از یک ضد تعریق قوی‌تری نیز استفاده کنید.

4- دئودورانت‌های طبیعی و خانگی حاوی مواد ضد تعریق نیستند: این بدان معنی است که اگر خیلی عرق می‌کنید، باید از ضد تعریق نیز استفاده کنید. اکثر دئودورانت‌های طبیعی با استفاده از مواد گیاهی و معطر شده با روغن‌های ضروری ساخته می‌شوند. اگر پوست حساسی دارید، به خرید یا ساخت دئودورانت طبیعی بدون عطر فکر کنید.

5- اگر سوختگی تیغ برای شما مشکل‌ساز است: از دئودورانت اسپری حاوی مرطوب کننده استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که بدون الکل است تا هنگام استفاده از آن نسوزید. اگر پوست حساسی دارید، از دئودورانت‌های ساخته شده با روغن نارگیل استفاده کنید. این باید به جلوگیری از هرگونه مشکل تحریک پوستی که ممکن است تجربه کنید کمک کند.

عرق کردن را با ضد تعریق قطع کنید

اگر نگران عرق کردن زیر بغل یا لکه‌های عرق روی پیراهن‌های مورد علاقه خود هستید، به ضد تعریق نیاز دارید، نه دئودورانت. ضد تعریق به توقف تعریق کمک می‌کند اما دئودورانت نه.

بدن شما با صدها هزار غده عرق پوشیده شده است. جای تعجب نیست که غلظت بالایی از غدد عرق در کف پاها، کف دست‌ها، پیشانی، گونه‌ها و زیر بغل شما وجود دارد. این غدد به عنوان غدد اکرین شناخته می‌شوند.

عرق کردن با آزاد کردن گرمای اضافی از طریق پوست به تنظیم دمای بدن کمک می‌کند. تعریق می‌تواند توسط عوامل مختلفی از جمله ورزش، هوای گرم، اضطراب یا استرس عاطفی تحریک شود. برای برخی افراد، تعریق بیش از حد و غیرقابل کنترل است.
مهم نیست که چه کسی هستید یا چقدر عرق می‌کنید، عرق می‌تواند استایل شما را به طور جدی به خطر بیندازد. ضد تعریق می‌تواند جلوی تعریق را بگیرد، خجالت را از بین ببرد و اعتماد به نفس شما را تقویت کند.


ضد تعریق چگونه کار می‌کند؟

ضد تعریق‌ها از نمک‌های آلومینیوم برای جلوگیری از تعریق استفاده می‌کنند. هنگامی که آلومینیوم با عرق تماس پیدا می‌کند، به ژلی تبدیل می‌شود که بر روی غدد عرق شما یک پلاگین ایجاد می‌کند. این پلاگین میزان عرق آزاد شده روی سطح پوست را کاهش می‌دهد. عرق هنوز توسط غدد عرق شما تولید می‌شود، اما در مناطقی که ضدتعریق استفاده شده است، ترشح نمی‌شود.

 

 

چه زمانی و کجا باید از ضد تعریق استفاده کرد؟

اگر عرق کردن برای شما بسیار آزار دهنده و شرم آور است، باید از ضد تعریق استفاده کنید. اگر تعریق بیش از حد را تجربه کردید، باید از یک ضد تعریق بسیار قوی استفاده کنید.

برخلاف دئودورانت، ضد تعریق را می‌توان در بیشتر نواحی بدن از جمله زیر بغل، دست‌ها، پاها، صورت، پشت و سینه استفاده کرد. ما استفاده از ضد تعریق‌ها را در نواحی حساس تر (کشاله ران) بدون مشورت با پزشک خود توصیه نمی‌کنیم.

اگر می‌خواهید بیشترین بهره را از ضد تعریق خود ببرید، باید در زمان مناسب از آن استفاده کنید.

ضد تعریق را زمانی که تازه از حمام بیرون آمده‌ایم می‌توانیم استفاده کنیم. این نکته را هم بگوییم خیالتان راحت باشد زیرا ضد تعریق باعث خشکی شما نمی‌شود.

شما باید شب‌ها (قبل از رفتن به رختخواب) از ضد تعریق استفاده کنید. این به ضد تعریق زمان کافی برای "فعال شدن" می‌دهد زیرا زمانی که خواب هستید، غدد عرق کمتر فعال هستند و بدن شما در حال استراحت است که این موضوع باعث می شود محیط بهینه‌ای برای ضد تعریق ایجاد شود تا جادوی خود را اعمال کند.

همچنین در هنگام استفاده، پوست باید تمیز و خشک باشد.

کدام ضد تعریق بهتر است؟

به چند مورد برای انتخاب بهترین ضد تعریق باید اهمیت داد:

چقدر عرق می‌کنی؟شدت تعریق شما چقدر است؟ تعریق خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید به انواع قدرت‌های مختلف ضد تعریق نیاز دارد.

چقدر قوی است؟ضد تعریق‌ها در اشکال، اندازه ها و قدرت‌های مختلف وجود دارند. همانطور که در بالا ذکر شد، شما به یک ضد تعریق بر اساس سبک زندگی و سطح تعریق خود نیاز دارید. دو راه سریع برای تعیین قدرت یک ضد تعریق وجود دارد:
اول: برچسب روی محصول سطح کلی قدرت ضد تعریق را نشان می‌دهد (مثلا 12 ساعت، قدرت اضافی، قدرت بالینی). قدرت بالینی قوی‌ترین چیزی است که بدون نسخه می‌توانید پیدا کنید. برای شدیدترین موارد تعریق، یک ضد تعریق نسخه‌ای ممکن است بهترین گزینه باشد.
دوم: ماده فعال (و درصد) نشان می‌دهد که یک ضد تعریق چقدر قوی است. کلرید آلومینیوم به طور معمول قوی ترین ماده فعال موجود در ضد تعریق های بدون نسخه است. یک ضد تعریق با 10% کلرید آلومینیوم نسبت به محصولی با 14% کلرید آلومینیوم تاثیر کمتری خواهد داشت. مواد فعال رایج عبارتند از: زیرکونیوم آلومینیوم، سیسکوی کلروهیدرات آلومینیوم، کلرید آلومینیوم، کلروهیدرات آلومینیوم و هیدروکسی برومید آلومینیوم.

آیا واقع موثر است؟ این یکی آسان است. از طریق اینترنت از تجربه‌ی بقیه‌ی افراد استفاده کنید و اشتراک نظر آن‌ها را بخوانید. به دنبال مارک‌های ضد تعریق باشید که نظرات مثبت زیادی دارند. از برندهای ناشناخته با بازخورد کم اجتناب کنید. به دنبال فرمول‌های مورد تایید FDA باشید و از محصولات چینی خودداری کنید.

 


آیا ضد تعریق بوی بد بدن را نیز کاهش می دهد؟

در حالی که محصولات ضد تعریق برای پوشاندن بوی بدن نیستند، اما می‌توانند کمک کنند. باکتری‌هایی که باعث بدبو شدن شما می‌شوند، مسئول شکستن عرق روی پوست و تبدیل آن به اسید هستند. این ترکیبی از اسیدها و باکتری‌ها است که شما را بدبو می‌کند. بنابراین اگر غدد عرق شما هیچ عرقی را تولید نکند پس میتوان از بوی بد نیز جلوگیری کرد.


آیا ضد تعریق مضر است؟

در این عصر مدرن تقریباً غیرممکن است که از محصولاتی استفاده یا مصرف کنید که برچسب "بد"، "خطرناک"، "سمی" یا "سرطان‌زا" نداشته باشند. اما آیا واقعا ضد تعریق مضر است؟ حقیقت این است که ضد تعریق باعث سرطان یا آلزایمر نمی‌شود. در واقع، به غیر از تحریک و خارش پوست، ضد تعریق نسبتاً بی‌ضرر است.


دئودورانت در مقابل ضد تعریق: کدام یک بهتر است؟

راستش مثل این است که بپرسیم غذا بهتر است یا آب؟ شما به هر دوی آنها نیاز دارید. اما وقتی تشنه هستید، آب می‌نوشید. وقتی گرسنه هستید، غذا می‌خورید.

اگر هدف شما قطع عرق است، ضد تعریق بهتر است.

اگر هدف شما مبارزه با بو است، دئودورانت بهتر است.

اکثر مردم به هر دو نیاز دارند.


چگونه هنگام خرید تفاوت بین ضد تعریق و دئودورانت را تشخیص دهم؟

معمولاً محصولات به عنوان ضد تعریق، دئودورانت یا هر دو برچسب‌گذاری می‌شوند.

ضد تعریق‌ها معمولاً از نوعی آلومینیوم استفاده می‌کنند تا به طور موقت غدد عرق را از ترشح رطوبت مسدود کنند.

دئودورانت‌ها معمولاً حاوی آلومینیوم نیستند. در عوض، آنها حاوی عطر و مواد ضد‌باکتری برای کاهش بو هستند. آنتی باکتریال‌های رایج عبارتند از الکل، جوش شیرین، روغن نارگیل و نشاسته ذرت.

اگر فقط به دنبال دئودورانت هستید، چیزی را بیابید که رایحه‌ای خوب با پایه کاهش دهنده باکتری داشته باشد. اگر به دنبال یک ضد تعریق هستید، در لیست مواد فعال به دنبال آلومینیوم باشید.

 

 

آیا می‌توانم از هر دو به طور همزمان استفاده کنم؟

شما مجبور نیستید بین زیر بغل بدبو یا زیر بغل خیس یکی را انتخاب کنید زیرا شما می‌توانید از هردو استفاده نمایید تا تعریق و بوی بد بدن را کاهش و کنترل کنید.

اما این مهم است که توضیح دهیم "با هم" به چه معناست. اگر از ضد تعریق و دئودورانت خود به طور همزمان استفاده کنید، باید به یکسری از نکات توجه کنید:

  1.  قبل از دئودورانت از ضد تعریق استفاده کنید.
  2.  هنگام استفاده از ضد تعریق، مطمئن شوید که پوست شما کاملا تمیز و خشک است. حتی باقی‌مانده صابون یا دئودورانت می‌تواند اثربخشی ضد تعریق شما را مختل کند.
  3. بگذارید 2 تا 3 ساعت قبل از استفاده از دئودورانت، ضد تعریق خشک شود و فعال شود.
  4. ضد تعریق را شب‌ها استفاده کنید و تا صبح از دئودورانت استفاده نکنید.
  5. در اینجا یک نکته بسیار مهم وجود دارد که برای جلوگیری از لکه‌های عرق، قبل از پوشیدن پیراهن، مطمئن شوید که دئودورانت و ضد تعریق کاملاً خشک است.

 

 

در نتیجه تفاوت دئودورانت با ضد تعریق در چیست؟

هنگام مقایسه دئودورانت با ضد تعریق، چندین فاکتور متمایز کننده وجود دارد.

ما رایج‌ترین تفاوت‌ها را در اینجا فهرست کرده‌ایم:
• ضد تعریق، عرق کرن ناخواسته را کاهش می‌دهد و آن را مسدود می‌کند.
• دئودورانت بوی نامطبوع بدن را می‌پوشاند.
• ضد تعریق‌ها از ترکیبات آلومینیوم برای جلوگیری از تعریق استفاده می‌کنند.
• دئودورانت‌ها معمولاً از آلومینیوم استفاده نمی‌کنند (محصولات ترکیبی استثنا هستند).
• ضد تعریق‌ها به دلیل ترکیبات آلومینیوم و الکل مورد استفاده می‌توانند باعث تحریک پوستی جزئی شوند.
• دئودورانت‌ها همچنین به دلیل استفاده از برخی عطرها و بی‌کربنات سدیم می‌توانند باعث تحریک شوند.
• ضد تعریق باعث سرطان نمی‌شود.
• دئودورانت نیز باعث سرطان نمی‌شود.
• ضد تعریق‌ها می‌توانند از عرق و بوی بد جلوگیری کنند.
• دئودورانت‌ها نمی‌توانند تعریق را متوقف کنند ... حتی اندکی.


اگر مشکل بوی بدن است: شروع به مقایسه مارک‌های دئودورانت کنید. انتخاب بهترین دئودورانت آسان است.

اگر در تلاش برای کنترل عرق هستید: از محصولات ضد تعریق استفاده کنید. اگر می‌خواهید تعریق بیش از حد را درمان کنید، از داروهای ضد تعریق قوی یا تجویزی استفاده کنید.

 

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری