بنر سال نو 1403 - دسکتاپ بنر سال نو 1403 - موبایل

تفاوت بین عطر، ادوپرفیوم، ادکلن و ادوتویلت در چیست؟

تفاوت بین عطر، ادوپرفیوم، ادکلن و ادوتویلت در چیست؟

تفاوت بین عطر، ادوپرفیوم، ادکلن و ادوتویلت در چیست؟

تا به حال برایتان پیش امده است که در یک مغازه‌ی عطرفروشی مجذوب رایحه‌ی یک عطر شده‌اید و آن را خریدید ولی بعد متوجه شده‌اید که مدت کوتاهی پس از استفاده بوی آن ناپدید می‌شود؟

بنابراین دیگر بعد از آن خرید ناموفق ممکن است خرید عطر برایتان گیج‌کننده شده باشد.

اگر در مورد تفاوت بین ادکلن، عطر و ادوتویلت کنجکاو هستید برای یادگیری همه چیزهایی که باید بدانید، با ما همراه باشید.

اساساً، همه عطرها تا حد زیادی یکسان هستند، اما بر اساس غلظت عطر، روغن، الکل و آب نام‌های مختلف به آن داده شده است.

این وبلاگ انواع مختلف عطرها و اینکه چرا برخی از آنها ماندگاری بیشتری دارند، گرانتر هستند و عملکرد بهتری دارند را توضیح می‌دهد و در اینجا نحوه‌ی تشخیص اینکه کدام یک برای شما مناسب است آورده شده است.

 

آنچه در این مقاله به آن می‌پردازیم:

  • غلظت عطر چیست؟
  • چرا نمی‌توان از عطر خالص استفاده کرد؟
  • عطرها چه تفاوتی باهم دارند؟
  • منظور از نت‌های رایحه‌ها چیست؟
  • کدام نوع عطر بیشتر برایمان مناسب است؟
  • دلایل استفاده از الکل در عطر چیست؟
  • نتیجه

غلظت عطر چیست؟

اسم‌های مختلف یک عطر معمولاً به غلظت آن مربوط است، البته این موضوع خیلی درباره‌ی دئودرانت‌ها و شامپو بدن‌ها صدق نمی‌کند.

یک بطری هرگز حاوی عطر خالص نیست، بلکه در واقع ترکیبی از رایحه و پایه است.

یک عطر معمولاً از اسانس‌ها، ترکیبات معطر و روغن‌ها تشکیل شده است. با این حال، پایه معمولاً ترکیبی از اتانول و آب یا یکی از این دو است.

چرا نمیتوان از عطر خالص استفاده کرد؟

اولاً، بیش از حد قوی خواهد بود و حتی داشتن مقدار کمی عطر ممکن است هزینه‌ی زیادی برای ما داشته باشد.

ترکیبات معطر به تنهایی ممکن است بوی بسیار قوی داشته باشند، اما تقریباً هیچ خط بویی ندارد. شما باید بینی خود را روی آن قرار دهید تا بتوانید آن را استشمام کنید. اضافه کردن پایه باعث می‌شود آن رقیق شود و به آن کمک کند تا با تبخیر الکل از پوست شما رد بو ایجاد کند.

علاوه بر این، الکل به عنوان یک عامل تثبیت‌کننده عمل می‌کند که روغن‌های فرارتر موجود در عطر را حفظ می‌کند.

توجه داشته باشید که به برخی از عطرها حلال‌ها یا پایه‌های جایگزین اضافه می‌کنند که بدون الکل یا ارگانیک هستند. این یک راه حل فوق آلرژیک برای کسانی که حساسیت پوستی به الکل دارند ارائه می‌دهد.

عطرها چه تفاوتی با هم دارند؟

(( عطر )) اصولا یک اصطلاح عمومی و به معنای "رایحه مطبوع و شیرین" است که از مقدار معینی روغن معطر رقیق شده در الکل و آب تشکیل شده است. عطرها بسته به غلظت، نام‌های متفاوتی پیدا می‌کنند که در زیر 5 نوع مختلف را توضیح می‌دهیم:

  •  پرفیوم ( عطر )- غلیظ‌ترین و گران‌ترین گزینه‌های عطر می‌باشد. از 20 تا 30 درصد اسانس عطر خالص تشکیل شده است. یک بار استفاده از عطر می‌تواند تا 24 ساعت ماندگاری داشته باشد. افرادی که پوست حساسی دارند ممکن است پرفیوم برای آن‌ها مناسب‌تر باشد زیرا آنها الکل بسیار کمتری نسبت به دیگر انواع عطر دارند و بنابراین احتمال خشک شدن پوست را ندارند.
  • ادو پرفیوم (Eau De Parfum)- بهترین اصطلاحی که برای توصیف یک عطر استفاده می‌شود. حاوی 15 تا 20 درصد اسانس عطر خالص است و حدود 5 تا 8 ساعت ماندگاری دارد. علاوه بر این، پوست خشک یا پوست با سطح اسیدی pH می‌تواند اثر طولانی مدت EDP را از بین ببرد. به همین دلیل است که گاهی لازم است از کرم مرطوب‌کننده بدون عطر به عنوان پایه استفاده شود.
  • ادو تویلت (Eau de Toilette)- ادو تویلت که مقرون به صرفه‌ترین گزینه است، معمولاً در دسترس‌ترین و پرفروش‌ترین عطر است. غلظت یک ادوتویلت بین 5 تا 15 درصد است. با این وجود معمولاً حدود سه ساعت ماندگاری دارد.
  • ادکلن (Eau De Cologne)- ادکلن (EDC) نسبت به EDT با محتوای الکل بالا و غلظت رایحه بسیار کمتری است (حدود 2% تا 4%) و بنابراین ارزانتر از موارد فوق است. معمولاً حدود دو ساعت ماندگاری دارند. آنها معمولا در شیشه‌های بزرگتر عرضه می‌شوند زیرا باید مقدار بیشتری از این عطرها استفاده شود.
  • افتر شیو/Eau fraiche- اگرچه غلظت یکسان بین 1 تا 3 درصد دارند اما ادو فریش و افترشیو به طور سنتی کاربردهای عملی متفاوتی دارند. هدف اولیه افترشیو به لطف پیشرفت در بهداشت شخصی، کم و بیش از بین رفته است. در ابتدا، الکل معطر به عنوان یک ضدعفونی‌کننده پس از اصلاح برای تمیز کردن هر گونه بریدگی استفاده می‌شد. درنتیجه، آنها اغلب حاوی گیاهان دارویی یا مومیایی برای تسکین و تمیزکردن پوست بودند. بسیاری از افترشیوهای امروزی هنوز هم شامل منتول، رام‌خلیج و فندق جادوگر برای این منظور هستند. اغلب این عطرها برای نظافت شخصی در نظر گرفته می‌شوند و به ندرت به عنوان عطرهای روز مناسب هستند. معمولا کمتر از یک ساعت ماندگاری دارند. این‌ها شباهت زیادی با ادکلن دارند اما ادکلن‌ها با الکل بیشتری مخلوط می‌شوند، اما Eau Fraîche بیشتر حاوی آب است و به عنوان یک طراوت‌کننده سریع و بدون ماندگاری رایحه عمل می‌کند.

منظور از نت‌های رایحه چیست؟

علاوه بر اینکه عطرها با شدت یا غلظت‌های مختلف روغن عطر خالص تولید می‌شوند، هنگام ایجاد یک عطر، عطرساز یا "نوس" بسیاری از مواد معطر مانند عود، عنبر، مرکبات یا نعناع هندی را نیز با آن ترکیب می‌کند.

فرمول به دست آمده را می‌توان به سه دسته اصلی تقسیم کرد:

  • نت‌های بالا
  • نت‌های قلبی
  • نت‌های اساسی

 

بیایید نت‌های رایحه‌ها را بیشتر بررسی کنیم:

1. نت بالا (رایحه‌ی اولیه):

آنها رایحه‌هایی هستند که همان ابتدا پس از اسپری کردن عطر تشخیص میدهیم و استشمام می‌کنید. اینها در ایجاد اولین برداشت‌ها نقش دارند. نت‌های ابتدایی معمولاً به سرعت تبخیر می‌شوند و تنها برای پنج تا پانزده دقیقه اول باقی می‌مانند.
هدف اصلی آن‌ها این است که رایحه اولیه را پخش کنند و سپس به آرامی به قسمت بعدی عطر منتقل شوند.

 

2.نت‌های قلبی (رایحه‌ی میانی):

آنها حدود 70 درصد از کل رایحه را تشکیل می‌دهند، نت‌های قلبی معمولا بیشتر از نت‌های بالایی ماندگاری دارند. این نت‌ها زمانی ظاهر می‌شوند که نت‌های بالایی شروع به محو شدن می‌کنند و برای ماندگاری کامل عطر باقی می‌مانند.

 

3.نت پایه ( رایحه پایانی):

آن‌ها پایه و اساس عطر را تشکیل می‌دهند. آنها به تقویت نت‌های سبک‌تر کمک می‌کنند. آنها غنی، سنگین و طولانی مدت هستند.

کدام نوع عطر بیشتر برایمان مناسب است؟

پاسخ به این سوال به ترجیحات شخصی شما، روز یا شب بودن، مناسبت، فصل و محیطی که هستید بستگی دارد.به دلیل اینکه ادکلن حاوی روغن عطر کمتری است ارزان‌تر از ادو پرفیوم خواهد بود، بنابراین اگر قیمت برایتان ملاک است بهترین گزینه برای خرید می‌باشد. همچنین ادکلن برای گرم‌ترین فصل سال به دلیل داشتن اسانس‌های سبک و خنک عالی است.

Eau De Toilette و یا حتی یک Eau Fraîche همانطور که از نامش پیداست در تابستان زمانی که هوا خیلی گرم است، طراوت بیشتری خواهد داشت. درنهایت ادو پرفیوم سنگین‌ را در زمستان یا زمانی که می‌خواهید یک روز کامل را در شهر بیرون باشید انتخاب کنید.

برای خرید انواع عطر کلیک کنید.

با این وجود، هنگامی که قصد خرید عطر را دارید، بهتر است جنبه‌های زیر را در نظر بگیرید:

بوی عطر روی پوست شما بسته به آب و هوا و دما می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، اگر هوا خیلی گرم باشد، عطرهای طبیعی قوی (مثلاً بر اساس عود، عنبر یا نعناع هندی) می‌توانند ناسازگار باشند.

pH پوست شما می‌تواند به طور کامل عطری که می‌زنید را مهار کند یا برعکس آن را تقویت کند. پوست چرب برای عطر و ماندگاری آن مناسب است. از سوی دیگر، پوست خشک یا اسیدی می‌تواند باعث تبخیر سریع عطر شود. به عنوان مثال: یک ادکلن سبک ممکن است در انواع خاصی از پوست بیشتر از حد دوام بیاورد.

درک بو از فردی به فرد دیگر تغییر می‌کند.  بعضی از افراد بویایی بهتری دارند و دیگری کمتر به رایحه‌های مختلف عادت کرده است. با توجه به اینکه بویایی یک نوع حس است، تحت تأثیر تغییرات موقت یا دائمی ناشی از عوامل مختلف مانند استرس، مصرف دارو، آنفولانزا، بارداری، سیگار کشیدن و غیره قرار می‌گیرد. مثلا تصور کنید یک نوع رایحه را نمی‌توانید به خوبی احساس کنید، این بدان معنا نیست که اطرافیان شما نیز همین احساس را دارند.

درک عطر ممکن است به دلیل خاصیت بعضی از نت‌ها متفاوت باشد. به عنوان مثال، این یک واقعیت شناخته شده است که نت‌های چوبی یا شرقی می‌توانند ماندگاری یک رایحه را افزایش دهند و در نتیجه نسبت به نت‌های گلی ماندگارتر هستند.

با وجود تمام این موارد، این نکته را از یاد نبرید که از تست کردن عطرهای مختلف نترسید. شیمی بدن از فردی به فرد دیگر متفاوت است، پس آماده باشید که چندین برند را امتحان کنید.

دلایل استفاده از الکل در عطر چیست؟

در تمام عطرها همیشه روغن عطر را با یک حلال – معمولا الکل و کمی آب – مخلوط می‌کنند.

دلیل استفاده از الکل این است که عطر را به راحتی حمل می‌کند، به سرعت تبخیر می‌شود و عطر را مستقیماً روی پوست می‌گذارد و خاصیت خنک‌کنندگی و طراوت دارد. مقدار الکلی که در فرآیند تولید استفاده می‌شود تعیین می‌کند که عطر چقدر روی پوست شما ماندگاری دارد.

 

نتیجه

همه‌ی ما می‌دانیم که هیچ‌چیز بهتر از یک خرید آگاهانه نیست و به همین دلیل است که تصمیم گرفته‌ایم تفاوت بین EDC، EDT، EDP را با جزئیات توضیح دهیم.

نکته‌ای که باید در نظر گرفت این است که غلظت ترکیبات معطر با شدت و ماندگاری عطر ارتباط دارد. به طور منطقی، یک ادو پرفیوم بوی بسیار بیشتری نسبت به ادکلن دارد، بنابراین رایحه آن برای مدت طولانی‌تری باقی می‌ماند.

در آخر کوکو شانل می‌گفت: «عطر، اکسسوری فراموش‌نشدنی، نامرئی و نهایی مد است. آمدنت را بشارت می‌دهد و رفتنت را طولانی می‌کند».

اگر ابهامی دارید، لطفا نظر خود را بنویسید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری