بنر سال نو 1403 - دسکتاپ بنر سال نو 1403 - موبایل

آنچه باید درباره‌ی کرم روشن کننده و برخی عوارض آن بدانید

آنچه باید درباره‌ی کرم روشن کننده و برخی عوارض آن بدانید

آنچه باید درباره‌ی کرم روشن کننده و برخی عوارض آن بدانید

 

کرم‌های روشن‌کننده پوست، برای روشن کردن رنگ پوست طراحی شده‌اند. این کرم‌ها اغلب برای درمان نقاط تیره پوست مانند لکه‌های ناشی از افزایش سن یا جای آکنه استفاده می‌شوند. آنها گاهی اوقات برای روشن کردن پوست به طور کلی استفاده می‌شوند.

در حالی که این کرم‌ها را می‌توان برای شرایط خاص پوستی تجویز کرد، اما می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند. این خطرات می‌تواند جدی باشد، به خصوص با کرم‌های بدون نسخه که ممکن است از نظر ایمنی آزمایش نشوند.

این مقاله نحوه عملکرد کرم‌های روشن‌کننده پوست را مورد بحث قرار می‌دهد. همچنین درباره‌ی شرایطی که این کرم‌ها می‌توانند آن را درمان کنند و خطرات استفاده از آنها صحبت می‌کنیم.

آنچه در این مقاله به آن می‌پردازیم:

  • کرم روشن کننده چیست؟
  • کرم‌های روشن کننده چگونه عمل می‌کنند؟
  • در چه شرایطی می‌توان از روشن‌کننده استفاده کرد؟
  • خطرات مسمومیت با جیوه
  • سوالات متداول

 کرم روشن کننده چیست؟

کرم‌های روشن کننده پوست محصولاتی هستند که برای سفید کردن و روشن کردن پوست طراحی شده‌اند. آن‌ها سلول‌های پوست را هدف قرار می‌دهند تا سطح ملانین را کاهش دهند. ملانین رنگدانه‌ای است که توسط سلول‌های پوست تولید می‌شود. ملانین مشخص می‌کند که پوست ما چقدر روشن یا تیره به نظر برسد.

محصولات روشن کننده پوست می‌توانند به شکل کرم، لوسیون، روغن و سرم باشند. کرم‌ها و روغن‌ها معمولا سنگین‌تر و برای پوست‌های خشک بهتر هستند. اگر پوست شما چرب است، ممکن است بخواهید سرم سبک‌تری را انتخاب کنید. متخصص پوست می‌تواند به شما توصیه کند که کدام مدل برای نوع پوست شما بهتر است.

انواع مختلفی از کرم‌های روشن کننده پوست به صورت آنلاین و بدون نسخه (OTC) در سایت دکتر لوکس در دسترس هستند.

برای خرید محصولات روشن کننده کلیک کنید.

با این‌حال، بهتر است قبل از استفاده از کرم‌های روشن‌کننده پوست با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود صحبت کنید.

کرم‌های روشن کننده چگونه عمل می‌کنند؟

کرم‌های روشن‌کننده پوست حاوی موادی هستند که تولید ملانین را در بدن کاهش می‌دهند. ملانین توسط سلول‌هایی به نام ملانوسیت ساخته می‌شود. محصولات سفید‌کننده با کاهش تعداد ملانوسیت‌ها در پوست شما کار می‌کنند.

بسیاری از کرم‌های روشن‌کننده پوست حاوی ماده‌ی هیدروکینون هستند که به کاهش‌دهنده ی ملانوسیت‌ها معروف است.

ویتامین C: یک عنصر رایج در کرم‌های روشن‌کننده پوست است، که یک نوع آنتی اکسیدان است تا تولید ملانین را در سلول‌های ما کاهش می‌دهد.

اسید گلیکولیک: که در بسیاری از کرم‌های روشن‌کننده پوست نیز یافت می‌شود، به عنوان یک لایه‌بردار عمل می‌کند. با پاکسازی سلول‌های مرده به روشن‌شدن پوست کمک می‌کند.

رتینوئیدها: محصولاتی که از ویتامین A به دست می‌آیند، می‌توانند برای روشن‌کردن لکه‌های تیره نیز استفاده شوند. آنها با سرعت بخشیدن به گردش سلول‌های سطحی پوست کار می‌کنند. آنها می‌توانند شامل رتینول، ژل آداپالن، تازاروتن و ترتینوئین باشند.

در چه شرایطی می‌توان از روشن‌کننده استفاده کرد؟

کرم‌های روشن‌کننده پوست ممکن است برای شرایط مختلفی که باعث تغییر رنگ می‌شوند استفاده شوند. این شامل:

  • لکه‌های سنی
  • کک و مک
  • جای جوش
  • ملاسما
  • هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب (PIH)
  • عدم تعادل هورمونی
  • بیماری آدیسون

ملاسما و هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب (PIH) هر دو شرایطی هستند که باعث ایجاد نواحی تیره و لکه‌دار می‌شوند. این نواحی شامل قسمت‌هایی است که در معرض نور خورشید هستند، مانند پیشانی و گونه‌ها.

PIH منجر به تیره شدن رنگ پوست در مناطق ملتهب، به دلیل آسیب به پوست می‌شود. به عنوان مثال، جای زخم ممکن است باعث ایجاد نواحی تیره‌تر شود یا آکنه شدید می‌تواند پس از برطرف شدن، لکه‌های تیره باقی بماند.

عدم تعادل هورمونی و شرایط غدد درون‌ریز مانند بیماری آدیسون نیز می‌تواند منجر به تیره شدن پوست شود.

در بیماری آدیسون، غده فوق کلیوی به اندازه کافی هورمون‌های خاص تولید نمی‌کند. افراد مبتلا به بیماری آدیسون سطح بالایی از هورمون آدرنوکورتیکوتروپیک تولید می‌کنند که ملانوسیت‌ها را تحریک می‌کند تا ملانین بیشتری تولید کنند و در نتیجه پوست تیره می‌شود.

هشدارها

در سال 2020، محصولات OTC حاوی هیدروکینون از بازار حذف شدند. این به این دلیل بود که سازمان غذا و دارو (FDA) آنها را به عنوان "به طور کلی به عنوان ایمن و موثر شناخته نشده است" طبقه‌بندی کرد.

ترکیب هیدروکینون با اگزوژن، با اختلالی که باعث می‌شود پوست شما سیاه و آبی به نظر برسد، مرتبط است. درمان این بیماری دشوار است و می‌تواند منجر به تغییر رنگ دائمی پوست شود.

از آنجایی که بسیاری از کرم‌های روشن‌کننده پوست حاوی کورتیکواستروئیدها هستند، آکنه استروئیدی نیز یک عارضه جانبی احتمالی است. همچنین می‌تواند منجر به زخم‌های باز و اسکار شود.

عوارض جانبی خفیف‌تری نیز گزارش شده است، از جمله درماتیت و تحریک پوست.

خطرات مسمومیت با جیوه

در سال‌های اخیر نگرانی‌هایی در مورد محتوای جیوه در برخی از کرم‌های روشن کننده پوست مطرح شده است.

جیوه یک فلز سنگین است که حتی در مقادیر کم سمی است. FDA مقدار جیوه موجود در محصولات آرایشی و بهداشتی را به مقادیری که بیش از 1 قسمت در میلیون (ppm) نباشد محدود کرده است.

با این حال، در یک مطالعه در سال 2014، محققان 549 محصول روشن‌کننده پوست را از نظر محتوای جیوه مورد آزمایش قرار دادند. آنها دریافتند که 6٪ از محصولات دارای ترکیب سطوح جیوه بالاتر از 1000 ppm است، در حالی که برخی از آنها دارای سطوح جیوه بالای 10000 ppm هستند. از محصولات ایالات متحده، 3.3٪ سطوح جیوه بیش از 1000 ppm داشتند.

اگرچه محصولات ایالات متحده تا حدودی ایمن‌تر هستند، اما تعیین کشور مبدا محصولات خریداری شده آنلاین دشوار است.

قرار گرفتن در معرض جیوه می‌تواند باعث علائم زیر شود مانند:

  • بی‌حسی
  • مور مور
  • سرگیجه
  • فراموشی
  • سردرد
  • افسردگی

علائم شدیدتر عبارتند از:

  • گیجی
  • ضعف عضلانی
  • مشکل در تنفس
  • تغییرات در بینایی
  • مشکل در راه رفتن

مسمومیت با جیوه نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

قرار گرفتن در معرض جیوه همچنین می‌تواند به مرور زمان باعث آسیب کلیه شود. مصرف‌کنندگان محصولات روشن‌کننده پوست پس از ماه‌ها استفاده از این کرم به سندرم نفروتیک مبتلا شده‌اند. سندرم نفروتیک یک اختلال کلیوی است که باعث می‌شود بدن پروتئین بیش از حد از طریق ادرار دفع کند.

علائم سندرم نفروتیک عبارتند از:

  • تورم شدید
  • نگهداری مایعات
  • ادرار کف آلود
  • خستگی
  • از دست دادن اشتها

با این حال، سندرم نفروتیک قابل درمان است و پس از توقف مصرف جیوه برطرف می‌شود.

تحقیقات بیشتری برای تعیین اثرات طولانی مدت استفاده از محصولات روشن‌کننده پوست مورد نیاز است. مواد شیمیایی موجود در کرم‌های روشن‌کننده پوست برای مدت طولانی مورد مطالعه قرار نگرفته‌اند، بنابراین مشخص نیست که آیا آنها منجر به شرایط طولانی‌مدت می‌شوند یا خیر.

 

خلاصه

کرم‌های روشن‌کننده پوست ممکن است برای درمان نقاط تیره پوست یا به طور کلی روشن‌کردن پوست استفاده شوند. آنها ممکن است برای بیماری‌های پوستی خاص مانند ملاسما و هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب تجویز شوند.

با این‌حال، این کرم‌ها می‌توانند عوارض جانبی جدی داشته باشند. محصولاتی که هیدروکینون دارند می‌توانند باعث اختلالی به نام اگزوژن ochronosis شوند که باعث می‌شود پوست سیاه و آبی شود. برخی از کرم‌های روشن‌کننده پوست ممکن است حاوی جیوه باشند که می‌تواند منجر به مسمومیت با جیوه یا اختلال کلیوی به نام سندرم نفروتیک شود.

سوالات متداول

کرم سفیدکننده هیدروکینون چگونه عمل می‌کند؟

کرم سفید کننده هیدروکینون با کاهش تعداد ملانوسیت‌ها در بدن عمل می‌کند. ملانوسیت‌ها سلول‌هایی هستند که ملانین تولید می‌کنند. هنگامی که ملانین در پوست کمتر باشد، روشن‌تر می‌شود.

هر کسی که از محصولات حاوی هیدروکینون استفاده می‌کند باید از خطرات آن مطلع باشد. ثابت شده است که استفاده طولانی مدت از این ماده باعث اکرونوزیس می‌شود، وضعیتی که باعث سیاه شدن و آبی‌شدن پوست می‌شود.

 

آیا کرم‌های روشن‌کننده پوست برای ملاسما وجود دارد؟

بله، کرم‌های روشن‌کننده پوست برای ملاسما وجود دارد. اینها شامل هیدروکینون، ترتینوئین با کورتیکواستروئید، یا کرم ترکیبی سه گانه، آزلائیک اسید، ویتامین C و اسید کوجیک است. برخی از کرم‌ها نیاز به نسخه دارند، بنابراین ممکن است لازم باشد به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری