بنر سال نو 1403 - دسکتاپ بنر سال نو 1403 - موبایل

آشنایی با مکمل‌های انرژی زا + فواید و مضرات

آشنایی با مکمل‌های انرژی زا + فواید و مضرات

آشنایی با مکمل‌های انرژی زا + فواید و مضرات استفاده از آن

شاید بتوان گفت یکی از بهترین و سریع‌ترین روش‌های بهبود میزان انرژی و افزایش نشاط در طول عمر، داشتن قوانین درست در مورد خواب، دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و پرداخت به ورزَش است. با این وجود با توجه به شرایط حاکم بر زندگی و نبودن یا عدم توانایی در اجرای دقیق برخی برنامه‌ها باید یک برنامه جایگزین داشت.

روش جایگزین قطعا اولویت بعدی ما خواهد بود و آن استفاده از مکمل‌‎های انرژی زا است، اگر شما قصد استفاده از یک مکمل انرژی زا دارید یا در حال استفاده از یکی آنها هستید این مقاله حتما شما را در هر چه بهتر استفاده کردن از این محصولات راهنمایی خواهد کرد.

 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • مکمل انرژی زا چیست؟
  • محصولات گیاهی انرژی زا
  • مکمل های ویتامین برای افزایش انرژی:
  • عوارض جانبی مصرف انرژی زا
  • مضرات استفاده از انرژی زا

 


 

مکمل‌های انرژی زا چیست؟

مکمل انرژی زا حاوی ترکیباتی هستند که با تغییر در عملکرد و متابولیسم بدن به افزایش سطح انرژی کمک خواهند کرد، این محصولات در شکل و اندازه گوناگونی بوده اما عملکرد آن‌ها یکسان است، فقط ممکن است شدت و قوت مشابهی نداشته باشند. حتی برخی باعث کاهش خستگی مفرط شده و نشاط آور هستند.انواع گیاهان، ویتامین‌ها همراه مواد معدنی و البته برخی هورمون‌ها هستند که برای افزایش انرژی میتوان از آنها استفاده کرد. با این وجود شما بهتر از اطلاعات خود را در مورد محصولات انرژی زا بیشتر کنید و در مصرف هر محصولی دقت کافی به خرج دهید.

 

مکمل‌های انرژی زا طبیعی:

با وجود پیشرفت روزافزون تکنولوژی استفاده از محصولات انرژی زا طبیعی به مراتب بهتر و کم خطر تر از محصولات شیمیایی است که ممکن است در طولانی مدت به بدن شما آسیب برساند، پس یا از مکمل طبیعی استفاده کنید یا از محصولات یا مکمل‌های فروشگاهی معتبر چرا که سلامتی در درجه اولویت اول شماست. ما اینجا چند انرژی زا طبیعی را معرفی خواهیم کرد؛

  • پودر چغندر

این مکمل انرژی زای طبیعی حاوی مقدار زیادی مولکول نیترات است که باعث افزایش میزان اکسید نیتریک در بدن می‌شود. اکسید نیتریک این توانایی را دارد که رگ‌های خونی شما را گشاد کند و میزان اکسیژنی که در بدن شما جریان دارد را افزایش دهد و در نتیجه سطح انرژی شما افزایش می‌یابد.

 

  • کراتین

این عنصر به طور طبیعی در اکثر پروتئین‌های حیوانی یافت می‌شود و به عنوان منبع انرژی فوری در بدن عمل می‎‌کند. Creatine برای افزایش انرژی در طول تمرینات با شدت بالا و کوتاه مناسب است.

 

  • سیترولین

این اسید آمینه مانند چغندر عمل می‌کند زیرا اکسید نیتریک را در بدن افزایش می‌دهد. تحقیقات نشان داده است که سیترولین به طور خاص، تولید انرژی هوازی را افزایش می‌دهد.

سیترولین حتی در دوزهای زیاد بی خطر است.

 

 

  • تیروزین

این اسید آمینه که به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود، در غذاهای پر از پروتئین یافت می‌شود. تیروزین با تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند دوپامین که برای تمرکز و انرژی مورد نیاز است، انرژی را افزایش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد که مکمل‌های تیروزین می‌توانند به افزایش هوشیاری و انرژی در میان افرادی که دوپامین پایین ناشی از موقعیت‌های استرس‌زا دارند، کمک کند.

 

  • کافئین با ال تیانین

با اینکه کافئین به خودی خود دارای ویژگی‌های قوی تقویت کننده انرژی و تحریک کننده است، ولی در مقادیر زیاد می‌تواند خطرناک باشد. استفاده از کافئین در ترکیب با L-Theanine یک اسید آمینه است که باعث آرامش بدون خواب آلودگی می‌شود، می‌تواند به مهار عوارض کافئین کمک کند. مطالعات متعدد نشان می‌دهد که این ترکیب، حافظه و زمان واکنش را بهبود می‌بخشد و در عین حال خستگی جسمی و ذهنی را کاهش می‌دهد.

 

 

انواع مکمل گیاهی برای افزایش سطح انرژی

مجموعه‌ای از محصولات گیاهی در بازار برای افزایش انرژی شما به صورت کپسول، پودر یا روغن وجود دارد. در حالی که این مکمل‌ها برای قرن‌ها در طب چینی و هندی مورد استفاده قرار گرفته‌اند، علم غربی اخیراً شروع کرده است به تحقیق که چقدر می‌توانند مفید باشند.

 

  • گیلاس زمستانی

آشواگاندا یا گیاه زمستانی یکی از مهم‌ترین گیاهان در طب باستانی هند است که یکی از بهترین مکمل انرژی زا است و در طول تاریخ برای مبارزه با استرس روحی و جسمی استفاده می‌کردند یک آزمایش ثابت کرد که پس از مصرف مکمل‌های آشواگاندا، بهبود قابل توجهی را در استرس و اضطراب اتفاق می‌افتد. آشواگاندا همچنین می‌تواند خستگی مرتبط با ورزش را کاهش دهد.

 

رودیولا روزیا

 

  • رودیولا روزیا

این گیاه یک ماده طبیعی است که توانایی بدن شما را برای مقابله با استرس افزایش می‌دهد. اخیرا یک مطالعه نشان داد که مکمل‌های رودیولا قادر به بهبود عملکرد فیزیکی و کاهش خستگی ذهنی با عوارض جانبی کم هستند. مکمل‌های رودیولا همچنین ممکن است گزینه خوبی برای کاهش خستگی در افراد مبتلا به افسردگی باشد.

 

  • جینسینگ

جینسینگ، گیاهی سنتی است که هزاران سال است در طب سنتی چینی استفاده می‌شود. این گیاه برای درمان اختلالات جنسی به خوبی شناخته شده است، اما اکنون، چندین مطالعه ثابت کرده است که جینسینگ به بهبود سلامت کلی نیز کمک می‌کند. محبوب ترین شکل های جینسینگ، آسیایی و جینسنگ آمریکایی است.

 

فواید جینسینگ

به گفته مرکز ملی سلامت، جینسینگ آمریکایی برای کاهش استرس، تقویت ایمنی و افزایش سطح انرژی مصرف می‌شود. جینسینگ آسیایی خواص متفاوتی دارد، نشان داده شده است که سطوح عملکرد فیزیکی و مقاومت در برابر استرس و پیری را افزایش می‌دهد.

 

 

اثرات جانبی جینسینگ

جینسینگ ممکن است با داروهای ضد انعقاد و دیابت تداخل نامطلوب داشته باشد.

 

  • گرده کاج

این مکمل طبیعی برای تقویت انرژی با ارائه پشتیبانی هورمونی کار می‌کند. با متعادل کردن هورمون‌های بدن، خستگی شما کاهش می‌یابد و انرژی و استقامت شما افزایش می‌یابد. یک مطالعه نشان داد که گرده کاج حتی ممکن است اثرات ضد پیری داشته باشد.

 

 

مکمل‌های ویتامین برای افزایش انرژی

ویتامین‌ها یکی دیگر از راه‌های طبیعی برای افزایش تولید انرژی در بدن شما هستند. بدن شما بسیاری از این ویتامین‌ها و مواد معدنی را به طور طبیعی تولید می‌کند، اما کمبود آنها ممکن است باعث علائم خستگی و سطوح پایین انرژی شود. برای اینکه بدانید به چه ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارید تا سطح انرژی خود را بالا ببرید مطالب زیر را بخوانید.

 

  • ویتامین B12

این ویتامین که به طور طبیعی در پروتئین های حیوانی یافت می شود، به تبدیل غذایی که می خورید به انرژی قابل استفاده سلول ها کمک می کند و همچنین از کم خونی که می تواند منجر به خستگی و ضعف شود، جلوگیری می کند. گیاهخواران، افراد مسن و مبتلایان به اختلالات گوارشی ممکن است در معرض خطر کمبود این ویتامین قرار گیرند، بنابراین مکمل های ویتامین B12 برای افزایش انرژی برای آنها مفید است.

 

  • ویتامین دی

ویتامین D که به عنوان ویتامین خورشید شناخته می شود، نقش مهمی در تنظیم خلق و خو و کاهش بی ثباتی عاطفی ایفا می کند. کمبود ویتامین D اغلب با افسردگی، اضطراب و افزایش وزن بیش از حد مرتبط است که همگی می توانند منجر به خستگی و کاهش انرژی شوند. یک مطالعه نشان داد که افراد دارای اضافه وزن مبتلا به افسردگی پس از مصرف مکمل های ویتامین D متوجه بهبود وضعیت افسردگی خود شدند.

 

  • آهن

این ماده معدنی مسئول ساخت هموگلوبین است که این ماده، پروتئین گلبول قرمز است که اکسیژن را از ریه‌ها به اندام ها و بافت‌های شما منتقل می‌کند. اگر رژیم غذایی فقیر از آهن دارید، از دست دادن خون را تجربه کرده اید یا باردار هستید، ممکن است کم خونی و فقر آهن داشته باشید و باید از مکمل‌های آهن بهره مند شوید. با این حال، خطرات سلامتی مرتبط با مصرف بیش از حد آهن وجود دارد، بنابراین برای مصرف مکمل آهن حتما با پزشک مشورت کنید. 

 

  • منیزیم

کنترل کننده بیش از 300 واکنش بیوشیمیایی در بدن است. این ماده معدنی عمدتا به حفظ فشار خون سالم، عملکرد ماهیچه‌ها و تولید انرژی کمک می‌کند. این ماده معدنی، غذا را به انرژی تبدیل می‌کند، پروتئین‌های جدیدی از اسیدهای آمینه ایجاد می‌کند، انتقال دهنده‌های عصبی را تنظیم می‌کند و قند خون را به عضلات شما منتقل می‌کند. نیازی به گفتن نیست که منیزیم بخش مهمی از حفظ انرژی و مبارزه با خستگی است. در مطالعه‌ای ثابت شد که 50 درصد از گروه بیمارانی که به خستگی مزمن مبتلا بودند، کمبود منیزیم داشتند.

 

  • ید

این ماده معدنی که در سبزیجات دریایی مانند کلپ و جلبک دریایی یافت می‌شود، به غده تیروئید در تنظیم هورمون‌هایی که متابولیسم و ​​تولید انرژی را مدیریت می‌کنند، کمک می‌کند. به گفته دکتر جیمز هونستین، اکثر افرادی که از رژیم غذایی غربی استفاده می‌کنند دچار کمبود ید هستند.

 

 

مکمل های انرژی برای سالمندان

بسیاری از افراد مسن به دنبال افزایش انرژی برای انجام فعالیت‌های روزانه بدون اینکه از خستگی رنج ببرند، هستند. مناسب‌ترین نوع مکمل‌های افزایش انرژی برای سالمندان مکمل‌های ویتامین هستند.

 

مکمل‌های انرژی قبل از تمرین

بسیاری از این مکمل‌های انرژی گزینه‌های عالی برای حفظ انرژی برای یک تمرین طولانی‌تر هستند، اما چند مورد هستند که ما هنوز در مورد آنها صحبت نکرده‌ایم که به طور خاص به شما کمک می‌کنند طولانی‌تر و سخت‌تر ورزش کنید.

 

  • بتا آلانین

یک اسید آمینه است که با اسیدی که در ماهیچه‌های شما در طول ورزش شدید ایجاد می‌شود و باعث خستگی عضلات می‌شود مبارزه می‌کند. دوز توصیه شده روزانه بتا آلانین چهار تا شش گرم در روز است که تنها عارضه جانبی آن احساس سوزن سوزن شدن روی پوست پس از مصرف دوزهای بالاتر است.

 

  • سدیم بیکربنات

این ترکیب که معمولاً به عنوان جوش شیرین شناخته می‌شود، با هدف قرار دادن احساس سوزش با تجمع اسید در عضلات حین تمرین و در نتیجه با کاهش خستگی در حین ورزش مبارزه می‌کند. بر اساس تحقیقات بی کربنات سدیم در طول ورزش شدید با دوز مطلوب 136 میلی گرم به ازای هر پوند از وزن بدن بیشترین تاثیر را دارد. یک عارضه جانبی رایج بی کربنات سدیم، ناراحتی معده است، اما می‌توان با مصرف آهسته آن یا مصرف آن در طی دوزهای متعدد از آن جلوگیری کرد.

 

 

عوارض جانبی مصرف مکمل های انرژی زا

  • ممکن است احساس ناراحتی کنید.

کافئین می‌تواند آدرنالین شما را تحریک کند و باعث افزایش ضربان قلب شود، که این ممکن است باعث ایجاد لرزش در شما شود، به خصوص اگر بیش از حد مصرف کرده باشید. اگر این عارضه جانبی آزاردهنده را احساس می‌کنید، سعی کنید مقداری آب بنوشید یا ورزش کنید تا احساس آرامش کنید.

 

  • مردان ممکن است مشکلات باروری را تجربه کنند.

اگر مردی در حال تلاش برای باردار شدن باشد، در صورت مصرف بیش از حد مکمل‌های انرژی‌زا، به‌ویژه نوشیدنی‌های انرژی‌زا، ممکن است با چالش‌هایی در باروری مواجه شود. مصرف کافئین با کاهش تعداد کل اسپرم مرتبط است و استفاده از نوشیدنی‌های انرژی زا با کاهش احتمال بارداری در یک سیکل مرتبط است.

 

  • ممکن است اختلال در خواب پیدا کنید.

بله، مکمل‌های انرژی می‌توانند به بیدار نگه داشتن شما در طول روز کمک کنند. اما ممکن است به محض غروب خورشید و موقع خواب، همچنان همان اثرگزاری را داشته باشند یا اینکه ممکن است در صورت مصرف مکمل‌های انرژی، به خصوص نزدیک به زمان خواب، با مشکل خواب مواجه شوید.

نداشتن خواب کافی می‌تواند باعث شود در طول روز احساس خواب آلودگی کنید و باعث شود بخواهید مکمل‌های انرژی مصرف کنید، که همین مورد باز می‌تواند باعث بی‌خوابی در شب شود.

دیدگاه شما
لطفا برای ثبت دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید - ورود به حساب کاربری